انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی امور حسبی

انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟

وه که گر مرده باز گردیدی          به میان قبیله و پیوند
ردّ میراث سخت‌تر بودی       وارثان را ز مرگ خویشاوند
«سعدی/گلستان»

مرگ پیشامدی است که برای تک تک اشخاص جامعه اتفاق خواهد افتاد. به علت انتقال قهری اموال به بازماندگان، اثراتی از جمله الزام تعیین تکلیف میزان سهم، مایملک و حق و حقوق وراث را به دنبال خواهد داشت، اما به منظور این که وراث بتوانند سهم الارث خود را مطالبه و در آن تصرف کنند، ابتدا لازم است وارث منحصر بودن ایشان و سهم الارث هر یک از ایشان در دادگاه بررسی و اثبات گردد. در این خصوص دادگاه پس از رسیدگی، گواهی‌نامه‌ای به نام تصدیق انحصار وراثت صادر می‌نماید که در اختیار اشخاص ذینفع قرار خواهد گرفت. در واقع ورثه یا هر ذی نفعی برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … نیازمند گواهی مذکور است. بنابراین اگر انحصار وراثت صورت نگیرد امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی و بانک ها نیست.

تعریف انحصار وراثت

انحصار وراثت در حقوق عبارت است از معلوم نمودن تعداد وراث متوفی توسط مراجع ذی صلاح.
قانونی که به بحث انحصار وراثت می‌پردازد، قانون امور حسبی از ماده 360 تا 374 است که فصل دهم قانون نام برده را در بر می‌گیرد.

اشخاصي که مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کنند
معمولا يک يا چند تن از ورثه درخواست صدور گواهي انحصار وراثت مي کنند، ليکن هر ذي نفعي از قبيل طلبکار متوفي يا ورثه، کسي که متوفي به نفع او وصيت کرده (موصي له) يا کسي که از سوي متوفي مامور اجراي وصيت شده است (وصي) مي توانند درخواست صدور گواهي انحصار وراثت کنند. مخالفت يا همکاري نکردن يک يا چند تن از ورثه به هر دليلي که باشد مانع رسيدگي و صدور گواهي انحصار وراثت نيست.
مرجع صالح به رسیدگی به درخواست صدور گواهي انحصار وراثت
براي صدور گواهي انحصار وراثت بايد به شوراي حل اختلاف آخرين محل اقامت دائمي متوفي مراجعه کرد. ليکن بايد توجه کرد که رسيدگي به دعاوي درباره اصل و نسب، وصيت، توليت يا وقف که ممکن است پس از فوت متوفي ايجاد شود کماکان در صلاحيت دادگاه هاي عمومي است و چنين دعاوي حتي با توافق طرفين قابليت طرح در شوراي حل اختلاف را ندارد.

تعریف انحصار وراثت

انواع گواهی انحصار وراثت

 

انحصار وراثت محدود

زمانی این گواهی صادر می‌شود که متوفی اموالی کمتر از پانصد میلیون ریال داشته باشد (بخشنامه مورخ ۰۷/‏۰۷/‏۹۹‬ وزارت دادگستری)

انحصار وراثت نامحدود

زمانی این گواهی صادر می‌شود که متوفی اموالی بیشتر از مبلغ پانصد میلیون ریال داشته باشد.
تفاوت گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود در تشریفات صدور آن یعنی نشر آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار است. با این توضیح که برای انحصار وراثت نامحدود می‌بایستی توسط شورای حل اختلاف، اسامی ورثه و میزان سهم آن‌ها در یک نوبت آگهی در روزنامه منتشر شود و حداقل یک ماه بعد از انتشار آن گواهی توسط شورا صادر شود، ولیکن برای صدور گواهی انحصار وراثت محدود چنین تشریفاتی وجود نداشته و شورای حل اختلاف بدون انتشار آگهی و دعوت از ورثه، در جلسه فوق العاده با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده، گواهی انحصار وراثت را صادر می کند،

زمان لازم برای صدور گواهی انحصار وراثت

با توجه به اهمیت موضوع زمان در انجام هر کاری مهمترین سوالی که اشخاص ذینفع در صدور گواهی انحصار وراثت به دنبال پاسخ آن می گردند این است که صدور گواهی انحصار وراثت چقدر طول می کشد؟
در این خصوص در فروض مختلف مدت زمان صدور گواهی متفاوت خواهد بود.
1- در صورتی که ارزش ماترک متوفی کمتر از 500 میلیون ریال باشد، شورای حل اختلاف بدون انتشار آگهی و دعوت از ورثه، در جلسه فوق العاده با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده، گواهی انحصار وراثت را صادر می کند، بنابراین در این فرض کمتر از یک هفته زمان برای صدور گواهی انحصار وراثت سپری خواهد شد.
2- لیکن در صورتی که ماترک، بر اساس گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث، بیش از پانصد میلیون ریال ارزش داشته باشد، در فرضی که آخرین سکونتگاه متوفی در شهر بوده باشد به هزینه متقاضی، درخواست وی یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار آگهی می شود و در فرضی که آخرین اقامتگاه متوفی در روستا بوده باشد درخواست متقاضی در روستا اعلام عمومی می شود. پس از گذشت یک ماه از آگهی یا اعلام عمومی در صورت عدم وصول اعتراض، با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده گواهی انحصار وراثت صادر می شود، در نتیجه در این حالت صدور گواهی انحصار وراثت حدود 45 روز طول می کشد.
3- در صورتی که در مهلت یک ماهه از زمان نشر آگهی هر شخص ذی نفعی به درخواست صدور گواهی انحصار وراثت اعتراض کند، به عنوان مثال شخصی ادعا کند که ورثه منحصر به اشخاص ذکر شده در درخواست نبوده و نام یک یا چند تن از ورثه عمداً یا سهواً اعلام نشده است یا شخصی مدعی شود که وصیت نامه ای از متوفی موجود است، شورای حل اختلاف در مواردی که صلاحیت رسیدگی به آن ها را دارد با تشکیل جلسه و دعوت از طرفین به موضوع رسیدگی و حکم مقتضی را صادر می کند و در مواردی که خارج از صلاحیت شورای حل اختلاف است با وصول اعتراض، رسیدگی به موضوع را در شورا تا تعیین تکلیف در دادگاه صالح متوقف می کند. لذا در این حالت مدت زمان مشخصی قابل تعیین نمی باشد.
گروه وکلای آریا (وکیل خوب در کنار شما) با تیمی از وکلای مجرب و خوش سابقه آماده خدمترسانی در زمینه اخذ گواهی انحصار وراثت در کمترین زمان ممکن و مناسبترین هزینه به شما سروران گرامی می باشد.

در ادامه وبسایت آریا وکیل برای آگاهی و اطلاع شما مخاطبان گرامی به تشریح کامل مراحل انحصار وراثت به طور جامع می پردازد. با ما همراه باشید:

زمان لازم برای صدور گواهی انحصار وراثت

مراحل دقیق اخذ گواهی انحصار وراثت

گام اول:

اخذ فرم استشهادیه مخصوص انحصار وراثت

اولین مرحله برای دریافت گواهی انحصار وراثت این است که فرم مخصوص درخواست این گواهی را تهیه کنید، از کجا؟ یک راست باید به شوراهای حل اختلاف بروید. اینکه به کدام شعبه شورا بروید هم مهم است. شما باید به شورای حل اختلاف شهری بروید که آخرین اقامتگاه متوفی بوده است. در اینجا می‌توانید فرم مخصوص را دریافت کنید. در این فرم باید اسامی افرادی که از متوفی ارث می‌برند را با مشخصات کامل و نسبت آنها با مرحوم بنویسید. کار با پر کردن همین فرم تمام نمی‌شود بلکه شما باید به ۲ محل دیگر برای تکمیل مدارک خود مراجعه کنید و دوباره با این فرم به شورای حل اختلاف برگردید. البته با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دیگر مراجعه حضوری به شورای حل اختلاف نبوده و برای ثبت دادخواست در این خصوص می توان به این دفاتر مراجعه نمود.
آریا وکیل(وکیل خوب در کنار شما) جهت سهولت دسترسی شما همراهان گرامی فایل دانلود استشهادیه مخصوص انحصار وراثت را بصورت رایگان در لینک زیر قرارداده است.

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل حسبی مشورت کنید

انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟

دانلود فایل رایگان استشهادیه مخصوص گواهی انحصار وراثت از لینک زیر:

گام دوم:

تأیید وراث

در این مرحله باید سری به یک دفتر اسناد رسمی بزنید که معمولا در هر محله‌ای پیدا می‌شود. شما فرمی که از شورای حل اختلاف گرفته‌اید را به همراه گواهی فوت متوفی و همچنین اصل و کپی‌شناسنامه و کارت ملی‌ تمام وارثان باید به یک دفتر اسناد رسمی ببرید. یادتان باشد که در این مرحله ۲ شاهد هم که وارثان را می‌شناسند باید همراهتان باشند. در حقیقت این مرحله برای این است که دفتردار، شهادت‌نامه‌ای را تنظیم کند و شاهدان با دادن امضا و گواهی، وراث متوفی را به‌طور رسمی در همان فرم مخصوص تأیید کنند. این فرم ثبت‌شده، یکی از مدارکی است که شوراهای حل اختلاف در گام‌های بعدی از شما می‌خواهند.
ضمانت اجرای عدم ذکر نام یکی از ورثه در گواهی انحصار وراثت
در صورتی که متقاضی گواهی انحصار وراثت، نام بعضی ورثه را در دادخواست خود قید نکند و در نتیجه عمل وی نام یک یا چند وارث در گواهی انحصار وراثت نیاید عمل وی جرم بوده و به حکم ماده 9 قانون تصدیق انحصار وراثت در حکم کلاهبرداری است.

گام سوم:

ماليات ارث

در قانون قدیم (متوفیان قبل از ۹۵/۱/۱)،وراث(مجتمعا یا منفردا) یا وکیل یا نماینده قانونی یا قیم وراث، ابتدا به اداره امور مالیاتی صلاحیتدار مراجعه و پس از تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث، گواهی تسلیم اظهارنامه(ماده ۳۱ ق.م.م) دریافت، تا برای مراجعه به شورای حل اختلاف جهت اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام کنند.ولی در قانون جدید، بدون مراجعه به اداره امور مالیاتی میتوانند گواهی حصر وراث را از شورای حل اختلاف اخذ کنند.
بنابراین برای صدور گواهی حصر وراثت با توجه به حذف ماده ۳۱ قانون مالیات برارث، نیازی به تسلیم اظهارنامه برای افرادی که از ابتدای سال ۱۳۹۵ به بعد فوت می کنند، نیست و دادگاه‌ها می‌توانند برای این متوفیان بدون اخذ گواهی نسبت به صدور گواهی حصر وراثت اقدام نمایند، ولیکن برای اشخاص فوت شده قبل از ۹۵/۱/۱ تسلیم و ارائه اظهارنامه مذکور همچنان الزامی است.
در خصوص نحوه رسیدگی به مالیات بر ارث در سازمان امور مالیاتی به این لینک مراجعه کنید.

گام چهارم:

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

شخص متقاضی انحصار وراثت که می تواند یکی از وراث یا هر ذینفع دیگری باشد می بایست با در دست داشتن مدارک لازم از جمله فرم استشهادیه مخصوص انحصار وراثت به امضای متقاضی و شهود که در یکی از دفاتر اسناد رسمی ثبت و گواهی شده است، کپی برابر اصل شناسنامه وراث، گواهی فوت متوفی، کپی برابر اصل عقدنامه همسر متوفی و متن دادخواست گواهی انحصار وراثت جهت ثبت دادخواست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه می نماید. ( لینک لیست دفاتر خدمات قضایی سراسر کشور)
دفتر خدمات قضائی پس از احراز هویت و ثبت نام متقاضی در سامانه ثنا ( در صورت عدم ثبت نام پیشین ) و اسکن مدارک لازم و دریافت هزینه دادرسی، دادخواست را ثبت و به شورای حل اختلاف صلاحیت دار (آخرین محل اقامت متوفی) ارسال می نماید.
آریا وکیل (وکیل خوب در کنار شما)برای استفاده شما همراهان گرامی فایل دانلود نمونه دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت را بصورت رایگان در لینک زیر قرارداده است.

دانلود فایل رایگان دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت از لینک زیر:

گام پنجم :

مراجعه به شورای حل اختلاف

پرونده پس از ارسال به شورای حل اختلاف توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب مستقر در شورای حل اختلاف مربوطه ارجاع و پرونده ثبت و دفتر شعبه مدارک اسکن شده را پرینت می گیرد و در اصطلاح تشکیل پرونده صورت می پذیرد. این پروسه ممکن است دو یا چند روز به طول انجامد. متقاضی بهتر است پس از ارسال پیامک ارجاع پرونده و یا ابلاغ رفع نقص و در صورت عدم ارسال و یا ابلاغ موارد مذکور پس از چند روز به شورا و شعبه مربوطه مراجعه و پرونده را پیگیری نماید.

گام ششم:

نشر آگهی

پس از تشکیل پرونده و مراجعه به شعبه اصول مدارک به رویت شعبه رسیده و پس از بررسی و ملاحظه اسناد و مدارک تقدیمی و ورثه معرفی شده، کار صدور گواهی انحصار وراثت را از این مرحله به بعد باید به شورای حل اختلاف بسپارید. حالا نوبت همان آگهی معرفی رسیده که احتمالا ‌در مورد آن چیزی شنیده‌اید و یا آن را در یکی از روزنامه‌ها دیده‌اید. مرجع قضایی پس از ملاحظه اسناد و مدارک که ارائه داده‌اید و در صورتی که بهای ترکه بیش ازپانصد میلیون ریال باشد، با هزینه شما در یک روزنامه کثیرالانتشار، تقاضای شما را آگهی می‌کند تا اگر شخص متوفی، وارث دیگری داشته باشد با ملاحظه این آگهی به دادگاه مراجعه کند. پس از گذشت یک‌ماه از تاریخ نشر آگهی درصورتی که کسی به آن اعتراض نکند، بدون تشکیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث، گواهی انحصار وراثت صادر خواهد شد و در صورتی که بهای ترکه کمتر از پانصد میلیون ریال باشد شورا بدون انتشار آگهی به ادله درخواست کننده گواهی حصر وراثت، رسیدگی و گواهی انحصار وراثت صادر می نماید .

تصویر نمونه گواهی انحصار وراثت

مراحل انحصار وراثت

گام هفتم:

معترضان به انحصار وراثت

همانطور که مذکور افتاد در صورت وجود معترض و اعلام اعتراض او، مرجع رسیدگی کننده جلسه ای را جهت رسیدگی معین و به معترض و درخواست کننده گواهی اطلاع می دهد و پس از رسیدگی حکم خود را اعلام می نماید. این حکم قابل تجدیدنظر می باشد.
اما سوال مهم این است که: چه اشخاص می توانند به درخواست صدور گواهی انحصار وراثت اعتراض کنند؟
1- یکی از کسانی که می‌تواند اعتراض کند دادستان است؛ دادستان در صورتی تشخیص دهد که فرد فوت شده وارثی ندارد و درخواست ارائه شده بی‌اساس است یا اینکه بین وراث شخص محجوری باشد، در فرضی که برای محجور قیم مشخص نشده باشد، دادستان می تواند بنام محجور به درخواست تصدیق انحصار وراثت اعتراض نماید.
لازم به ذکر است که در صورتی که در زمان فوت نطفه ای منعقد شده باشد، جنین نیز جزء وراث قرار می گیرد و می بایست در دادخواست مربوطه قید شود.
2- افرادی هستند که فکر می‌کنند نامشان باید در میان وراث باشد و نیست یا گواهی انحصار وراثت به زیان آنها صادر شده است. در واقع مطابق ماده ۳۶9 قانون امور حسبی اشخاص ذی نفع می توانند به درخواست تصدیق وهمچنین به تصدیقی که درموضوع وراثت صادر می شود، اعتراض نمایند.

امکان تقسیم ارث و دخل و تصرف در ماترک

اکنون با در اختیار داشتن گواهی انحصار وراثت می‌توانید به شکل کاملا قانونی، سراغ تقسیم ارث بروید. اشخاصی که تصدیق انحصار وراثت تحصیل کرده اند، می توانند مطابق تصدیق نامبرده ترکه ومطالبات متوفی را از کسانی که مدیون یا متصرف مال متوفی هستند، مطالبه نمایند مدیون یا متصرف باید ترکه و مطالبات متوفی را به آنها تسلیم نماید و درصورت تادیه دین و یا تسلیم مال درمقابل هرمدعی وراثت، بری محسوب خواهدشد و مدعی نامبرده حق رجوع به شخص یا اشخاصی خواهد داشت که طلب متوفی را وصول و یا مال متعلق به او ر ادریافت نموده اند. بانک‌ها هم با وجود این گواهی به شما اجازه برداشت از حساب شخص متوفی را خواهند داد. ملکی هم که به نام متوفی در اداره املاک ثبت شده باشد، با ارائه گواهی انحصار وراثت، به نام همه وارثان ثبت خواهد شد. لازم به ذکر است که اشخاص موضوع ماده ۳۴ قانون مالیات‌ها از جمله بانک‌ها، ادارات ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی، نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌ها، صندوق‌های دادگستری و صندوق‌های ادارات ثبت اسناد و املاک کشور برای تحویل و انتقال اموال و دارایی‌های متوفی به نام وراث یا سایر اشخاص می‌بایست گواهی پرداخت یا عدم شمول مالیات بر ارث را از اداره امور مالیاتی دریافت کنند.
فقط دانستن این نکته ضروری است که درصورت متعدد بودن وراث، یا باید همه در زمان طلب اموال متوفی حضور داشته باشند یا اینکه همه وراث به یکی از ورثه‌‌، وکالت رسمی و محضری بدهند که به‌دنبال جمع‌آوری اموال برود و این در حالتی ممکن است که تمامی وراث با هم توافق داشته باشند.
در واقع در صورت اختلاف میان وراث در خصوص چگونگی تقسیم ماترک و اختلاف در میزان سهم الارث هر یک از ایشان، ورثه برای تعیین میزان ارث و تقسیم آن به دادگاه رجوع و تقاضای تقسیم ترکه می کنند. گاهی هم وراث در این موارد با یکدیگر اختلافی نداشته و خود ورثه طبق قانون و یا توافقات شخصی ، اقدام به تقسیم ارث می کنند.برای جلوگیری از اختلافات آینده بهتر است وراث برای تقسیم ارث به صورت توافقی قرارداد تقسیم ارث منعقد کنند.
در خصوص تقسیم ارث توافقی دانستن نکاتی مهم و ضروری است، که این نکات کلیدی توسط گروه وکلای آریا (وکیل خوب در کنار شما) در مقاله ای با عنوان قرارداد تقسیم ارث توافقی جمع آوری و برای استفاده شما همراهان گرامی در وبسایت آریا وکیل انتشار یافته است، که مطالعه آن به شما عزیزان توصیه می شود.

سوالات متداول انحصار وراثت

1- مدارک لازم برای درخواست گواهی انحصار وراثت چیست ؟
مدارک لازم برای درخواست گواهی انحصار وراثت عبارتند از :
الف) گواهی فوت متوفی
ب) شناسنامه متوفی
ج) کارت ملی متوفی
د) شناسنامه متقاضی گواهی انحصار وراثت
ه) کارت ملی متقاضی گواهی انحصار وراثت
و) شناسنامه و کارت ملی بقیه ورثه
ز) استشهادیه
ح) سند ازدواج متوفی
ط) سند طلاق متوفی
ی) وصیت نامه متوفی (در صورت وجود)
ک) افراد غیر مسلمان باید از مرجع مذهبی خود دستورالعمل راجع به تقسیم ارث و احوال شخصیه را ضمیمه درخواست نمایند.

2- در صورتی که بعضی از ورثه همکاری نکنند و مدارک خود را ارائه ندهند چه باید کرد؟
ممکن است که به دلایلی به یکی از وراث یا حتی به چند نفر از آنها دسترسی نباشد و یا در فرض در دسترس بودن هم همکاری لازم را نداشته باشند و در نتیجه ارائه مدارک شناسائی ایشان مقدور نباشد. در این موارد به تقاضای ذینفع شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام می کند.

3- آیا حضور همه ورثه برای درخواست گواهی انحصار وراثت الزامی است ؟
خیر.حتی یک نفر از ورثه یا هر ذینفع دیگری هم می تواند تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت بدهد.

4- استشهادیه در گواهی انحصار وراثت چطور و کجا تنظیم می شود ؟
استشهادیه باید به طور رسمی و در یک دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود.در این استشهادیه سه نفر ذیل آن را امضاء می نماید که دو نفر آنها را سردفتر گواهی می کند و نفر سوم نیاز به گواهی سردفتر نیست.فرم مخصوص تنظیم استشهادیه گواهی انحصار وراثت را اگر دفترخانه اسناد رسمی نداشت می توانید از شورای حل اختلاف بگیرید.
لینک دانلود فرم استشهادیه گواهی انحصار وراثت

5- آیا می شود بدون گواهی انحصار وراثت در اموال متوفی تصرف و دخالت کرد ؟
بدون گواهی انحصار وراثت هیچ گونه تصرفی در اموال غیر منقول و حساب های بانکی و خودرو و سهام متعلق به متوفی نمی توان کرد اما ورثه در عمل می تواند حتی بدون گواهی انحصار وراثت هم در اموال منقولی که نیاز به ثبت رسمی ندارد تصرف و دخالت کند.مثل: اسباب منزل و سایر اشیاء خصوصی متعلق به متوفی.
6- هزینه دادرسی درخواست انحصار وراثت چقدر است؟
در سال 1399 هزینه دادرسی رسیدگی به این موضوع، مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار تومان می باشد که در زمان ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک پرداخت می شود.
7- مبلغ حق الوکاله درخواست صدور گواهی انحصار وراثت چقدر است؟
هزینه وکالت برای دریافت گواهی انحصار وراثت در سال 1399حدود سه میلیون تومان است.
8- مدت زمان صدور گواهی انحصار وراثت چقدر است ؟
همانطور که در نوشته بالا مفصل شرح داده شد، مدت زمان صدور گواهی حصر وراثت در فروض مختلف، تفاوت دارد. ولیکن در حالت معمول برای صدور گواهی انحصار وراثت زمانی در حدود 45 روز لازم است.

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.8 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 4

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

نیاز به وکیل حسبی دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

3 پاسخ

  1. با عرض سلام. پدرم چند ماه پيش فوت كردند. يكى از برادرانم با جمع كنار نمى آيد و خود را پنهان مى كند. براى انحصار وراثت نيازى به او هست؟ چطور مى توانيم اين مشكل را حل كنيم؟

    1. به منظور اخذ گواهى انحصار وراثت لازم نيست كه تمامى ورثه با هماهنگى يكديگر اقدامى انجام دهند؛ چه اينكه در بسيارى از موارد ورثه به دليل اختلافات فى ما بين حاضر به همكارى نيستند. لذا كافيست يكى از ورثه با معرفى ساير ورثه و ارائه كپى اسناد سجلى خود و ديگران (اگر اسناد سجلى ديگران را در اختيار ندارد با استعلام دادگاه از اداره ثبت احوال) دادخواست لازم را به دادگاه ارائه نمايد تا در صورت تكميل بودن پرونده و طى مراحل قانونى، گواهى انحصار وراثت صادر شود.

  2. سلام و وقت بخیر.
    مشکل مادر من هم در مورد زمین پدریش دقیقا همینه و از سال95 بعد از فوت برادر بزرگترش که سالها با 9 فرزندش روی این زمینها کشاورزی میکرد و با مراجعه پسر بزرگتر متوفی و برادر دیگه ی مادرم و اذعان به اینکه خودشون زمینها رو بدون حضور و رضایت مادر من و خواهر دیگه شون بین این 9 برادرزاده و خودش و برادر دیگه تقسیم کردند و سهم مادر من رو هم به این پسر بزرگ بخشیدند، شروع شد و اون هم هرسال 200 هزار تومن بابت این غصب به مادر من می داد تا سال 98 که مادرم با اونها اتمام حجت کرد و از اونها سهمش رو برای فروش یا اجاره دادن خواست که باز هم تا امسال هم به بهانه های مختلف امتناع کردند و طفره رفتند و پارسال هم که برادرش دوباره زمین رو به خاطر اختلاف بین اون نه برادرزاده البته با حضور دو نفر شاهد تقسیم کرد که البته این بار از مادرم هم خواستند که مادرم مخالف بود چون از اونها می خواست که این کار قانونی و با حضور کارشناس باشه که باز هم امتناع می کردند اما الان دیگه مادرم تصمیم قطعی گرفته که از طریق دادگاه و قانونی سهمش از زمین ، اجرت المثل زمین و همه سالهایی که از سهم اون بهره برداری کردند تمام و کمال بگیره ولی خودش نمی تونه دنبال کارهای اون بره. سوال من اینه که آیا من یا کس دیگه یی به جای اون یا به وکالت اون میتونه این کار رو انجام بده یا خیر ؟ چون مادر من سواد نداره و اگر می تونیم شرایطش چه جوریه؟ خیلی ممنون میشیم ما رو راهنمایی کنید . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی امور حسبی

ارتباط مستقیم با وکلای امور حسبی

شما می توانید کلیه سوالات حقوقی خود را با کارشناسان موسسه حقوقی آریا وکیل مطرح نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

مقالات مرتبط با این مقاله
که حتماً باید بخوانید

آخرین مقالات حقوقی

انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟

سوالات حقوقی امور حسبی خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی امور حسبی

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.