درخواست صدور اجرائیه چک مطابق قانون جدید

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی بانکی و مالی

درخواست صدور اجرائیه چک مطابق قانون جدید

منظور از صدور اجرائیه چک بلامحل چیست؟

به موجب قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۷ چک های که مشمول مقررات این قانون (چک های سامانه صدور یک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد) می باشند، اجرای مفاد چک از طریق اجرای احکام دادگستری ممکن خواهد بود. در واقع، درخواست صدور اجرائیه بدون رسیدگی قضایی و بدون طی مسیر طولانی اخذ حکم قطعی میسر خواهد شد. پس شما می توانید، به منظور صدوراجرائیه نسبت به چک بلامحل (منظور چک های سامانه صدوریک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد می باشد) درخواست خود را در قالب دادخواست تقدیم مرجع قضایی صالح نمایید.

قانون جدید چک

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل مالی مشورت کنید

تفاوت درخواست صدور اجرائیه چک بلا محل با مطالبه وجه چک

مطالبه وجه چک نیازمند تشکیل جلسه رسیدگی، استماع ادعا و دفاعیات طرفین، صدور رای و قطعیت آن خواهد بود. در حقیقت در دعوی مطالبه وجه چک تا پیش از قطعیت دادنامه اجرای آن میسر نمی باشد. اما در خصوص درخواست اجرائیه نسبت به چک بلامحل، مسیر طولانی و فرسایشی اخذ حکم قطعی دیگر طی نخواهد شد و با درخواست ذی نفع مرجع قضایی صالح اقدام به صدور اجرائیه می نماید.

شرایط صدور اجرائیه در چک بلامحل

به منظور صدور اجرائیه در خصوص چک بلامحل شرایطی لازم می باشد. این شرایط عبارتند از:
1. چک مشمول چک ها سامانه صدور یک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد باشد.
2. بانک محال الیه گواهی عدم پرداخت را مطابق مقررات قانون اصلاح صدور چک صادر مهرو امضا کرده و کد رهگیری آن را به مشتری تسلیم کند. به گواهی نامه فاقد کد رهگیری و مهر ترتیب اثر داده نمی شود.
3. مطابقت یا عدم مطابقاً امضاء صادر کننده با نمونه امضاء موجود در بانک (در حدود عرف بانک داری) از سوی بانک گواهی شود.
همچنین خوب است بدانید؛ مطابق مقررات قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۹۷ در مورد برخی از چک ها امکان صدور اجرائیه میسر نمی باشد. این چک ها به شرح آتی خواهد بود:
الف- در متن چک وصول آن منوط به تحقق شرطی شده باشد؛ در حقیقت، چک هایی که در متن آن وصول چک منوط به تحقق شرطی باشد قابلیت صدور اجرائیه را دارا نیست.
ب- در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است؛ پس اگر در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است امکان صدور اجرائیه ممکن نیست.
پ- گواهینامه عدم پرداخت چک مطابق مقررات قانونی صادر نشده باشد.
در صورتی که هر یک از بندهای الف، ب یا پ قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۷ محقق شود امکان صدور اجرائیه در خصوص چک ممکن نمی گردد.
پس از صدور اجرائیه و ابلاغ آن، متعهد ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ باید دین خود را پرداخت نماید یا به نوعی رضایت طلبکار را جلب کند. در صورتی که مدیون در مدت زمان مذکور به تکلیف قانونی خود عمل نکند، مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی فرآیند شناسایی و بازداشت اموال مدیون ممکن می گردد.

آیا جریان اجرائیه نسبت به چک بلا محل قابل توقیف خواهد بود؟

در این مورد باید گفت، قانون اصلاح قانون صدور چک مواردی را پیش بینی کرده است که بر اساس آن می توان فرآیند اجرائیه نسبت به چک بلامحل را متوقف نمود. بند ج ماده ۲۳ اصلاح قانون اصلاح صدور چک در این باره می گوید:
(اگر صادر کننده یا قائم مقام او دعاوی مانند مشروط یا بابت تضمینی بودن چک یا تحصیل چک از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا دیگر جرائم در مراجع قضایی اقامه کند، اقامه دعوی مانع از ادامه جریان عملیات اجرائی نخواهد شد؛ مگر در مواردی که مرجع قضایی ظن قوی پیدا کند یا از اجرای سند مذکور ضرر جبران ناپذیری وارد شود که در این صورت با اخذ تامین مناسب، قرار توقف عملیات اجرائی صادر می نماید. در صورتی که دلیل ارائه شده مستند به سند رسمی باشد یا اینکه صادر کننده یا قائم مقام قانونی مدعی مفقود شدن چک بوده و مرجع قضایی دلایل ارائه شده را قابل قبول بداند، توقف عملیلت اجرائی بدون اخذ تانین صادر خواهد شد).
شما می توانید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت درخواست صدور اجرائیه نسبت به چک بلا محل اقدام نمایید.

نحوه رفع سوء اثر چک

ابطال و توقف عملیات اجرایی چک بلامحل

ممکن است بنا به دلایلی از جمله مشروط یا تضمینی بودن چک یا مفقود شدن یا به دست آوردن چک از طریق جرایمی همچون کلاهبرداری یا خیانت در امانت اجراییه یا عملیات اجرایی فاقد وجاهت قانونی بوده یا تشریفات عملیات اجرایی مطابق قوانین و مقررات ثبتی رعایت نشده باشد، در اینصورت صادر کننده(محکوم علیه) حق شکایت و اعتراض به عملیات را داشته که می تواند دعوای ابطال و توقف عملیات اجرایی را در همان مرجع صادر کننده اجراییه طرح نماید. همزمان با دادخواست و در صورت تودیع خسارت احتمالی به صندوق دادگستری، تقاضای دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی نیز امکان پذیر است.
نکته :
در صورتی که دلیل ارائه شده مستند به سند رسمی باشد یا اینکه صادرکننده یا قائم مقام قانونی مدعی مفقود شدن چک بوده و مرجع قضائی دلایل ارائه شده را قابل قبول بداند ، توقف عملیات اجرائی بدون أخذ تأمین، صادر خواهد شد . به دعاوی مذکور خارج از نوبت رسیدگی می شود.
شکایت نسبت به دستور اجرا، باید به طرفیت درخواست دهنده اجراییه اقامه شود نه اداره ثبت یا دفترخانه تنظیم‌ کننده اجراییه.
اعتراض باید با تنظیم دادخواست و رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی صورت پذیرد.

نمونه دادخواست صدور اجراییه چک بلامحل

جهت تکمیل اطلاعات شما همراهان سایت آریا وکیل، نمونه دادخواست رایگان صدور اجراییه چک بلامحل در لینک زیر در انتهای مقاله قرار داده شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دادخواست صدور اجراییه چک و همچنین مشاوره رایگان با وکیل دادگستری متخصص امور بانکی با آریا وکیل تماس بگیرید.

 

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.1 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 62

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

دانلود فایل رایگان نمونه دادخواست صدور اجراییه چک بلامحل از لینک زیر:

نیاز به وکیل مالی دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

یک پاسخ

  1. من حیث المجموع مقنن در سیر تطور و تغییر قانون صدور چک بلامحل اندک اندک خلاف قانون مادر چک که همانا قانون تجارت است این سند لازم الاجرا را هرچند صدور آن از محلی به محل دیگر ذاتا” عمل تجاری تلقی نشده ؛ لیکن این سند دیداری را ویران و عملا آنرا بسان سفته تبدیل به اسناد اعتباری نموده است خاصه وقتی وصف حامل بودن از آن گرفته شده دیگر چگونه می تواند جایگزین مناسبی برای پول نقد انگاشته شود !!! تا جلوی نقدینگی در بازار را بگیرد ؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی مالی

ارتباط مستقیم با وکلای مالی

شما می توانید کلیه سوالات حقوقی خود را با کارشناسان موسسه حقوقی آریا وکیل مطرح نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

مقالات مرتبط با این مقاله
که حتماً باید بخوانید

آخرین مقالات حقوقی

درخواست صدور اجرائیه چک مطابق قانون جدید

سوالات حقوقی مالی خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی بانکی و مالی

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.