دعوی الزام به اخذ پایان کار

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی ملکی

دعوی الزام به اخذ پایان کار

یکی از مراحل اداری که پس از پایان یافتن کار ساختمان باید طی شود، اخذ گواهی پایان کار ساختمان است. سندی که پس از پایان کلیه عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می گردد. با این حال گاهی صدور این گواهی با مشکل مواجه شده و نیازمند بهره گیری از وکلای ملکی و دانش حقوقی آنها به منظور برطرف نمودن چنین مشکلاتی است. در این جا مفهومی با نام الزام به اخذ پایان کار مطرح می شود. با ما همراه باشید.

دعوی الزام به اخذ پایان کار

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل ملکی مشورت کنید

الزام به اخذ پایان کار چیست؟

الزام به اخذ پایان کار جز امور ضروری هر پروژه ساختمانی به منظور انتقال رسمی سند است که باید متعهد از جمله سازنده یا مالک برحسب التزام انجام دهد. الزام به اخذ پایان کار هر ساختمان مستلزم ارائه مدارک، استحکام بنا و تائیدیه هایی است که توسط کارشناسان و مهندسین ناظر از طریق نظارت بر ساخت، آزمایشات و کارشناسی های عینی از محل به عمل می آید.
پایان کار یکی از مهمترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص می شود و این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می کند. به طور کلی پس از اتمام عملیات ساختمانی، در صورتی که ساختمان مورد تایید شهرداری باشد و مواردی همچون خلافی یا بدهی نداشته باشید، شهرداری و یا سازمان متولی امر مدرکی تحت عنوان “پایان کار” ارائه می دهد. به علاوه گواهی پایانکار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی رسیده که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد.
با این حال در صورت داشتن خلافی یا بدهی اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می‌شود. اما اگر او جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر می شود. در این جاست که مالک می تواند در صورت اعتراض در این زمینه طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار کرده و در این باره شکایت کند.
به علاوه در صورتی که سازنده ساختمان در تاریخ مشخص شده پایان کار نگیرد مالک می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست الزام به اخذ پایان کار را تقدیم نماید. در صورت محکومیت سازنده و امتناع وی از اجرای حکم، در مرحله اجرای احکام مالک با هزینه پایان کار سازنده اقدامات لازم در این خصوص را به عمل می آورد.
دادگاه صالح جهت طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار دادگاه محل وقوع ملکی است که پایان کار آن درخواست شده است.

مراحل قانونی اخذ گواهی پایان کار ساختمان

پس از ثبت تقاضای مالک در خصوص اخذ پایان کار و ارائه ی مدارک پایان کار به شهرداری، کارشناسان دفتر فنی و شهرسازی شهرداری محل وقوع ملک، از اتمام عملیات ساختمانی بازدید کرده و در صورتی که پایان یافتن عملیات ساختمانی را تایید کنند امکان اخذ پایان کار وجود ندارد. بنابراین، تایید کارشناسان شهرداری جهت اخذ پایان کار امری لازم است.
از سوی دیگر، اگر ملکی دارای خلافی باشد، بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، مشمول جریمه خواهد شد. پس از صدور رای از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، مبنی بر جریمه، اگر مالک جریمه ی تعیین شده را پرداخت کند اخذ پایان کار و یا تمدید پروانه ساختمان امکان‌ پذیر خواهد بود، در غیر این صورت پرونده ی مذکور به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع داده می ‌شود و کمیسیون می ‌تواند رای به تخریب ساختمان را صادر نماید.
مرجع اعتراض به رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و تجدید نظر، دیوان عدالت اداری می ‌باشد. در ادامه در صورتی که دیوان عدالت اداری، رای به نقض تصمیم کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر ننماید و ظرف مدت ۲ ماه قلع بنا انجام نشود شهرداری مستقیما جهت قلع بنای ساختمان اقدامات لازم را انجام و هزینه ها را از مالک دریافت می‌ کند.

مراحل قانونی اخذ گواهی پایان کار ساختمان

موارد استفاده از دعوی الزام به اخذ گواهی پایان کار

در صورتی که خریدار ملک ، خانه یا ملک دیگری را از سازنده آن ملک (یا حتی فرد دیگری ) بخرد، فروشنده یا همان سازنده ، پیش ازقرارداد ، بایستی تمام مراحل قانونی را برای دریافت سند رسمی ملک انجام دهد. حتی اگر فروشنده ، سازنده ملک نباشد ، باز هم ملزم به طی کردن همه ی مراحل قانونی و اقدام برای دریافت سند رسمی ملک میباشد. این مراحل شامل اخذ گواهی پایان کار، تفکیک سند و تنظیم سند رسمی میباشد.
دعوی الزام به دریافت گواهی پایان کار ، زمانی طرح میشود که فروشنده ملک به تعهدات خود عمل نکرده باشد. به عبارت دیگر پس از فروش ملک و عقد قرارداد و پرداخت مبلغ قرارداد از جانب خریدار به فروشنده، فروشنده ملک هنوز سند رسمی ملک را دریافت نکرده باشد. لازمه دریافت سند ملک ، اخذ مجوز پایان کار ، سپس تفکیک سند ملک برای هر واحد از ساختمان ، و سپس دریافت سند رسمی برای ملک میباشد. خریدار در این شرایط بایستی درخواست خود را در قالب یک دادخواست به دادگاه قضایی ارائه دهد.

طرفین دعوای الزام به اخذ گواهی پایان کار

طرفین دعوای فوق، خواهان کسی است که از صدور پایان کار نفع می برد و مانند شخصی که ملک نوساز فاقد پایان کاری را خریداری کرده است و یا ملکی را خریده که اعتبار گواهی پایان کار آن به پایان رسیده است. خوانده نیز کسی است که اخذ گواهی پایان کار، قانوناً و یا طبق قرارداد بر عهده اوست و از انجام این تعهد امتناع می نماید. این شخص می تواند، مالک، فروشنده یا پیش فروشنده ی ملک و یا سازنده ملک باشد. در صورتی که متعهد اخذ پایان کار، شخصی غیر از مالک باشد، علاوه بر متعهد، مالک رسمی ملک را نیز باید جزو خواندگان قرار دهیم.
در مواردی که موضوع دادخواست، الزام شهرداری به صدور گواهی پایان کار است، خوانده دعوا شهرداری می باشد. دادگاه دعاوی راجع به املاک، باید در دادگاه مطرح شود که ملک در حوزه قضایی آن دادگاه واقع شده است.
پس از قطعیت حکم، خواهان می تواند با درخواستی، تقاضای اجرای رای صادر شده را بنماید و بعد از صدور اجراییه، به محکوم علیه ابلاغ می شود و فرصتی ده روزه به او داده می شود تا گواهی پایان کار را بگیرد. در صورت عدم تبعیت محکوم علیه از حکم صادره، خواهان می تواند با مجوز مقام قضایی و با هزینه خود، اخذ پایان کار را بگیرد و هزینه های پرداخت شده را از محکوم علیه مطالبه نماید که نیازی به طرح دعوای جداگانه نیست و می توان مبالغ پرداختی را بر مبنای رای و اجراییه صادره از محکوم علیه مطالبه نمود.
اگر هم امکان اخذ پایان کار توسط ذی نفع فراهم نشود، می تواند قرارداد خود را با متعهد اخذ پایان کار فسخ نماید.
نکات مهمی که باید بدانیم عبارتند از : کسی که مالک رسمی ملک است، محکوم به اخذ پایان کار می شود و کسی که در قرارداد متعهد به اخذ پایان کار شده، صرفاً به پرداخت خسارت، ضرر و زیان تاخیر انجام تعهد ملزم خواهد شد.
اخذ پایان کار مقدمه ای برای گرفتن صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی است و تا زمانی که پایان کار صادر نشود، امکان اجرای این امور نیست. به علت اینکه دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی و اخذ پایان کار و همچنین صورتمجلس تفکیکی با یکدیگر مرتبط هستند ، همه را می توان در یک دادخواست مطرح نمود.

نکات مهم دعوی الزام به اخذ پایان کار

• اگر در ساخت ساختمان تخلفاتی صورت گرفته باشد، پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها ارجاع شده ، و دریافت گواهی پایان کار برای ساختمان، بستگی به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها خواهد داشت.
• اگر رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها، مبنی بر عدم تعلق پایان کار و تخریب کردن بنا باشد، این رای قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری میباشد.
• تعهد فروشنده ملک به اخذ مجوز پایان کار یا گواهی عدم خلافی ساختمان و ملک، باید شفاف و با ذکر تاریخ دقیق سر رسید و ضمانت اجرای دقیق ، در قرارداد رسمی بین فروشنده و خریدار ملک، نوشته شده باشد.
• بایستی در قرارداد منعقد شده، تاریخ معینی را برای حضور فروشنده ملک در یک دفتر اسناد رسمی خاص برای انتقال سند مشخص گردد.
• اگر فروشنده ملک در تاریخ مشخص شده و در دفتر اسناد رسمی معین شده حاضر نگردید،شاکی بایستی از آن دفترخانه ، گواهی عدم حضور فروشنده را دریافت نماید.
• سازندگان پروژه های ساختمانی، در هنگام شروع عملیات ساخت و ساز ملک، اول باید مجوز تخریب و نوسازی را از شهرداری مربوطه اخذ نمایند ، و در مرحله دوم، پس از اتمام عملیات ساختمانی، در صورتی که ملک خلافی نداشته باشد ،و یا بدهی های شهرداری تسویه شده باشد، گواهی پایان کار ملک خود را از شهرداری دریافت نمایند.
• اگر سازنده ساختمان در تاریخی مشخص ، مجوز پایان کار ملک را نگیرد ، مالک می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و دعوی الزام سازنده به اخذ گواهی پایان کار ملک را بهمراه خسارت تأخیر در انجام تعهد از وی درخواست نماید.
• اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی، مقدمه ای برای تنظیم سند رسمی ملک است . به همین جهت بدون اخذ این مدارک، امکان الزام به تنظیم سند رسمی ملک وجود نخواهد داشت.
• اگر مالک جریمه ماده ۱۰۰ را پرداخت نکند ، حکم تخریب از سوی شهرداری به مالک ابلاغ می گردد .
• اگر ظرف ۲ ماه قلع بنا صورت نگرفت، شهرداری راسا اقدام و هزینه ها را از مالک دریافت مینماید.

دعوی الزام به اخذ پایان کار

مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار

• اصل سند مالکیت
• مدارک هویت ( شناسنامه و کارت ملی مالک و یا وکیل قانونی )
• تسویه فیش عوارض و نوسازی شهرداری
• میایعه نامه و یا قولنامه

روند اجرای حکم پایان کار

بعد از اینکه از طریق محاکمه دادگاه، قاضی حکم به اخذ پایان کار داده و رای به قطعیت رسید، خریدار یا همان خواهان، باید درخواست صدور اجراییه را از دادگاه تقاضا نماید .
اگر پس از گذشت ۱۰ روز ، از تاریخ صدور اجراییه حکم باز هم محکوم علیه ، گواهی پایان کار ملک را اخذ نکرده باشد، شاکی میتواند براساس ماده ۴۷ قانون مدنی ، اقدام به اخذ پایان کار ملک نموده و هزینه های ناشی از آن را از محکوم علیه دریافت نماید.

سوالات متداول

استعلام گواهی پایان کار چگونه انجام می شود؟
در حال حاضر در سایت شهرداری تهران امکان استعلام گواهی پایان کار فراهم شده است. برای انجام این کار کافی است به سایت شهرداری مراجعه نموده و از صحت گواهی اطمینان حاصل نمایید.

چگونه ملک بدون پایان کار را خریداری کنیم؟
اگر میخواهید ملکی را خریداری نماید ولی پایان کار ندارد، تنها راه شما خرید ملک به وسیله قرارداد عادی است. قرارداد های عادی، از نظر قانونی معتبر هستند ولی بزرگ ترین ایراد آنها این است که خریدار لازم است جوانب احتیاط را در نظر بگیرد که ملک به جز او به شخص دیگری فروخته نشده باشد. در قرارداد عادی خود حتما مشخص کنید که وظیفه اخذ پایان کار با کیست و برای آن مدت تعیین کنید.

هزینه دادرسی پرونده الزام به اخذ پایان کار چقدر است؟
دعوای الزام به اخذ پایان کار، از مصادیق دعاوی غیر مالی است. بنابراین هزینه ی دادرسی آن باید مطابق دعاوی غیر مالی پرداخت گردد.
میزان هزینه دادرسی پرونده های غیر مالی با توجه به میزان ضمایم پرونده، طرفین دعوا محاسبه می شود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دعوی الزام به اخذ پایان کار و همچنین مشاوره با وکیل دادگستری متخصص امور ملکی با آریا وکیل تماس بگیرید.

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.2 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 10

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

نیاز به وکیل خانواده دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی ملکی

سوالات حقوقی ملکی خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی ملکی

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.