عدم انجام تعهد در قراردادهای مشارکت در ساخت

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی ملکی

عدم انجام تعهد در قراردادهای مشارکت در ساخت

بعضی از مردم تصور می کنند در صورتی که طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکنند، می توانند قرارداد را فسخ کنند و از قید تعهدات متقابل خلاص شوند. این تصور، موجب بروز اختلافات زیادی می شود، مخصوصا، در مورد قراردادهای مشارکت در ساخت (مشارکت در احداث ساختمان.) با توجه به اینکه سازندگان ساختمان، معمولا، اطلاعات بیشتری از افراد عادی در خصوص مسائل احداث بنا دارند، در نتیجه، این امر سبب تنظیم قراردادهایی می شود که ممکن است موجب بروز اختلافات شدید و فرساینده و نهایتا وارد شدن خسارتهای بسیار به مالكان شود.

آریا وکیل در این مقاله به بررسی نتایج عدم انجام تعهد در قرارداد های مشارکت در ساخت می پردازد. با ما همراه باشید:

 

دعوی توقیف عملیات اجرایی

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل ملکی مشورت کنید

ابتدا باید بدانیم قرارداد مشارکت در ساخت چه قراردادیست و شامل چه مواردی می باشد:

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت یک قرارداد در زمینه سرمایه گذاری به حساب می آید که بین مالک یا مالکین و سازنده یا سازندگان تنظیم می شود. در این قرارداد مالک بر سر ساخت ملکی با مشخصاتی معین در زمین خود موافقت می کند و سازنده نیز با ساخت و اجرای پروژه در زمین مذکور با متراژ و مشخصات خاصی موافقت می نماید و در نهایت هر کدام از طرفین قرارداد سهم خود را در قالب واحد آپارتمان به میزان مشخص شده در قرارداد و در طبقه و موقعیت معین شده در قرارداد تحویل می گیرند و سندها به نام طرفین زده می شود.

ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت بر اساس اصل آزادی قراردادها و و مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی است. بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی اگر قراردادی از قواعد شرعی و قانونی تبعیت کند، صحیح و لازم الاجرا است و طرف‌های قرارداد موظف به رعایت تعهدات قراردادی خود در نمونه قرارداد مشارکت ساختمان خواهند بود. بنابراین برای بررسی حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت و ساز باید به این ماده در متن قرارداد توجه شود.

مشارکت در ساخت

در برابر عدم انجام تعهد در قراردادهای مشارکت در ساخت چه باید کرد؟

با توجه به قوانینی که در زمینه ی تنظیم قراردادهای این چنین بدان رجوع می شود از قبیل قانون مدنی، قانون مسئولیت مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی، باید دانست در صورت توافق بین طرفین قرارداد و نیز تصریح در قرارداد، در صورت عدم انجام تعهد، الزام متخلف به انجام تعهد و یا جبران خسارتهای وارده بر اساس قرارداد، در مراجع قضایی قابل طرح و تقاضا خواهد بود (ماده 220 و 221 قانون مدنی)

این مطلب را باید گفت که اثبات ورود این نوع خسارت، دشوار بوده و ممکن است از توان افراد عادی غیر وکیل خارج باشد. مخصوصا اگر خسارت از نوع عدم النفع باشد، که به موجب تبصره 2 ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی قابل مطالبه نیست. عدم النفع یعنی خسارتی که به واسطه ی راکد و بی استفاده ماندن یا سود نبردن از آنچه در حالت عادی می تواند برای فرد مورد نظر، دارای منافع مالی باشد، وارد شده است. مثلا اگر ساختمان شما دو ماه دیرتر از موعد تحویل شود، اگر به موقع تحویل شده بود، در این دو ماه می توانستید آن را اجاره دهید و مبلغی را به عنوان اجاره بها دریافت کنید اما اکنون به واسطه ی بدعهدی طرف قرارداد، از این منفعت مالی محروم شده اید ولی این خسارت را نمی توانید قانونا مطالبه کنید. البته می توان قرارداد را به گونه ای تنظیم کرد که با این مشکل مواجه نشود.

در برابر عدم انجام تعهد، کاری که باید کرد این است که طبق ماده 227 قانون مدنی باید ابتدائا دادخواست الزام متعهد به انجام تعهد داده شود یا طبق ماده 222 قانون مدنی، خواهان از دادگاه برای اجرای حکم محکومیت متعهد به انجام تعهد، کسب مجوز کند تا عمل متعهد را خود انجام داده و متخلف را به پرداخت هزینه های آن محکوم کند. مثلا اگر سازنده، ساختمان را بر خلاف تعهد، نیمه کاره رها کند و تکمیل آن مستلزم هزینه باشد، مالک نمی تواند ابتدائا از دادگاه محکومیت متعهد را به پرداخت هزینه های لازم برای تکمیل ساختمان درخواست کند، بلکه باید دادخواست الزام متعهد به انجام تعهد را تقدیم دادگاه کند (در تهران،تقدیم دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود.)

بنابراین، این نحوه اقدام معمولا باعث رنجش کسی خواهد شد که طرف مقابلش تعهد خود را انجام نداده و حالا تازه او می فهمد که به این راحتی ها به حقش نمی رسد و زمان زیادی را از دست خواهد داد.

اهمیت حضور وکیل مجرب در تنظیم قراردادهای مشارکت در ساخت

اهمیت حضور وکیل مجرب در تنظیم قراردادهای مشارکت در ساخت

اهمیت رجوع به وکیل دادگستری برای تنظیم این نوع قراردادها از این جهت است که وکیل با علم به مقررات مزبور می تواند با استفاده از خیار تخلف شرط از میزان اختلافات کم کند و در صورت عدم انجام تعهد از جانب متعهد، اختیار فسخ معامله را برای موکل (متعهد له) منظور نموده و یا طبق ماده 236 قانون مدنی، فسخ معامله را به صورت شرط نتیجه (انفساخ) در معامله قید کند.

با توجه به آنچه گفته شد وکیل دادگستری می تواند در قرارداد شرطی را بگنجاند که هرگاه سازنده ی بنا به تعهدات مندرج در قرارداد عمل نکند یا در زمان مقرر انجام ندهد، قرارداد خود به خود به صورت شرط نتیجه منفسخ شود. در این صورت، حتی نیاز به اعلام فسخ قرارداد از جانب مالک نخواهد بود و معامله به صرف تخلف از شرایط، منفسخ می شود. در چنین حالتی، دادخواست اولیه بر مبنای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به دادگاه تقدیم خواهد شد.

برخی گمان می کنند که تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، کاری راحت است و نیاز به وکیل گرفتن یا مشاوره با وکیل دادگستری ندارد و مراجعه به وکیل دادگستری، خرج اضافی است. اکثر مراجعین به دادگستری در خصوص اختلافات قراردادی بین مالک و سازنده (قراردادهای مشارکت در ساخت) همانهایی هستند که بدین تصور اشتباه خود اصرار کرده و با خوش خیالی، قراردادی تنظیم کرده اند که حالا سالهاست دوندگی میکنند تا به حق خود برسند. بنابراین حضور وکیل خوب و مجرب در زمان تنظیم قرارداد مشارکت باعث پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده خواهد شد و طرفین با خیالی آسوده به شروع کار می پردازند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قراردادهای مشارکت در ساخت و همچنین مشاوره رایگان با وکیل دادگستری با آریا وکیل تماس بگیرید.

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.3 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 6

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به وکیل خانواده دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی ملکی

سوالات حقوقی ملکی خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی ملکی

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.