قانون جدید مطالبه مهریه

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی خانواده

قانون جدید مطالبه مهریه

آریا وکیل در این مقاله به قانون جدید مطالبه مهریه می پردازد. با ما همراه باشید:

مطابق ماده 22 قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند 91 : (( هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات ماده 2 قانون اجرای محکومیت های مالی است .
چنانچه مهریه بیش از این میزان باشد در خصوص مازاد فقط ملائت و توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است ))
همچنین مطابق ماده 3 قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی : (( اگر استیفای مهریه از طریق مذکور در این قانون ممکن نشود زوج به تقاضای زوجه تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت زوجه حبس می شود ))
در حالت کلی اگر حکم به پرداخت مهریه صادر گردد و قطعی شود بعد از صدور اجراییه زوج ظرف مدت یک ماه فرصت دارد که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند که در صورتی که طی مدت تعیین شده دادخواست اعسار تقدیم دادگاه شود امکان جلب تا پایان مشخص شدن تکلیف قطعی دادگاه در خصوص اعسار مهریه وجود ندارد اما اگر حکم اعسار شوهر قطعی گردد و وی اقساط مهریه یا پیش پرداخت را نپردازد امکان جلب وی وجود دارد .
اگر زوجه مالی را از همسرش توقیف کرده باشد تا پایان مزایده و مشخص شدن تکلیف مال مرد توقیف برای مازاد مهریه از 110 سکه حکم جلب صادر نمی کنند .
پیش از وضع رای وحدت رویه شرایط طوری بود که مردان بدهکار مهریه تا صدور رای قطعی دادگاه می بایست در حبس باشد و بعد از صدور رای می توانستند در مورد اعسار خود در دادگاه اقدام کنند .
اما هم اکنون شرایطی فراهم آمده که مردان مدعی اعسار می توانند طی زمانی که دادگاه به پرونده مهریه رسیدگی می شود آنان نیز تقاضای اعسارشان مورد بررسی واقع شود بدون آنکه در زندان بیفتند .
مطابق قانون مذکور اصل بر تمکن مالی مرد بود و در صورت عدم پرداخت مهریه وی اعمال ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی می شد و در نهایت محکوم به حبس می شد .
اما طبق بند ج اصلاحی آیین نامه اجرایی ماده 2 اصل براین شده که زوج مدیون در دیون ابتدایی همچون مهریه و نفقه معسر و دارا محسوب نمی شوند و اصل بر اعسار تلقی می شود نه ایسار
این قانون جدید مطابق با نظر فقها مطرح شده و اظهار می دارد که در دیون ابتدایی حبس مدیون جایز نیست مگر در صورت مماطل بودن و فرار از دین مرد بدهکار مهریه .
در کل محتوی این قانون جدید در این مطلب خلاصه می شود که در صورت بیشتر بودن مهریه از 110 سکه یا معادل آن در مرحله نخست 110 سکه این قانون باید پرداخت گردد و مازاد بر آن ضمانت اجرایی کیفری ندارد .

قانون جدید مطالبه مهریه

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل خانواده مشورت کنید

بطور کلی:

• بر اساس قانون جدید زندان برای مهریه؛ ضمانت اجرایی حکم جلب در خصوص مهریه، فقط تا میزان ۱۱۰ سکه بهار آزادی (معادل آن) مقدور می‌باشد و مهریه بیش از ۱۱۰ سکه از احکام حبس مبری است. به تعبیر دیگر؛ عدم پرداخت مهریه به میزان ۱۱۰ سکه از جانب مرد، موجب اجرای حکم جلب و حبس وی خواهد شد ولی عدم پرداخت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه، حکم جلب و حبس را به همراه ندارد و زوجه بایستی اموال و دارایی مرد را به دادگاه معرفی نماید تا روند تامین اموال و وصول مهریه صورت پذیرد.
• طبق قانون جدید زندان برای مهریه؛ پس از صدور حکم قطعی پرداخت مهریه برای مرد، وی به مدت یک ماه مهلت دارد که نسبت به تقدیم دادخواست اعسار و درخواست تقسیط مهریه اقدام نماید و طبق مقررات؛ در صورتی که مرد در طی این مدت یک ماهه نسبت به تقدیم دادخواست اعسار اقدام نماید، حکم جلب وی تا مادامی‌ که روند قانونی دادخواست اعسار در حال سپری شدن است، اجرا نخواهد شد.
• در مواردی که پس از پذیرش دادخواست اعسار و درخواست تقسیط مهریه؛ مرد از پرداخت پیش قسط و اقساط مهریه امتناع ورزد، حکم جلب وی اجرا شده و محکومیت حبس در انتظارش خواهد بود.
• در صورتی که زن اقدام به توقیف اموالی از شوهر خود نماید؛ تا زمانی که فرآیند برگزاری مزایده و وصول مهریه از منبع اموال توقیف شده کامل نشود، در خصوص مابقی مهریه ای که از اموال توقیف شده بیشتر است (تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی)؛ حکم جلب از جانب دادگاه صادر نمی‌گردد.
این موارد از مهم ترین قوانین جدید مهریه در خصوص زندان و نحوه وصول مهریه می‌باشد که به همراه یکدیگر به مرور آن پرداختیم.
نکته حائز اهمیت این می‌باشد که؛ بر خلاف تصور عامه مردم، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل دریافت از جانب زن است ولی فقط روال قانونی به این ترتیب مقرر شده است که؛ در مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه، مرد به هر نحوی مکلف به پرداخت آن بوده و عدم پرداخت از جانب وی سبب صدور حکم جلبش خواهد شد اما در خصوص مهریه بیش از ۱۱۰ سکه؛ زن بایستی اموال شوهرش را به دادگاه معرفی نماید تا دادگاه نسبت به توقیف و تامین اموال اقدام نماید و حکم جلب برای مرد صادر نمی‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مطالبه مهریه و قوانین آن و همچنین مشاوره رایگان با وکیل دادگستری متخصص امور خانواده با آریا وکیل تماس بگیرید.

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.3 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 9

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

نیاز به وکیل خانواده دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی خانواده

سوالات حقوقی خانواده خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی خانواده

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.