ارائه اسناد مجعول به دادگاه

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی کیفری

ارائه اسناد مجعول به دادگاه

ادعای جعل در دادگاه

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی شخصی که سندی علیه او ارائه می شود می تواند نسبت به آن سند ادعای جعل کند و تفاوتی ندارد که آن سند رسمی بوده یا سند عادی باشد . اما ادعای جعل سند در دادگاه می تواند به دو شیوه مختلف صورت گیرد. با آریا وکیل همراه باشید تا ادعای جعل در دادگاه را بررسی کنیم:

ارائه اسناد جعلی به دادگاه

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل کیفری مشورت کنید

ادعوای جعل حقوقی

هر گاه شخصی مطلع شود که سندی به زیان او جعل شده است می تواند علیه شخصی که آن سند را در اختیار دارد ادعای جعل کند و با اثبات جعل ، تقاضای ابطال سند جعلی را نماید . ادعای جعل سند به شیوه حقوقی خود به دو صورت ادعای جعل اصلی و ادعای جعل تبعی امکانپذیر است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دعوای جعل حقوقی کلیک کنید .

دعوای جعل کیفری

علاوه بر ادعای جعل به شیوه حقوقی ، اگر شخصی مطلع شود سندی به زیان او جعل شده است می تواند به دادسرای عمومی و انقلاب مراجعه و نسبت به شخصی که سند را جعل کرده است شکایت کیفری نماید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادگاه صالح رسیدگی به جرم جعل و تفاوت جعل با انکار و تردید کلیک کنید .

شرایط ابطال سند جعلی در دادگاه

در ماده 221 قانون آیین دادرسی مدنی در مورد سند جعلی که در دادگاه ارائه شده تعیین تکلیف شده است . بر اساس این ماده ” دادگاه مکلف است ضمن صدور حکم راجع به ماهیت دعوا نسبت به سندی که در مورد آن ادعای جعل شده است ، تعیین تکلیف نموده ، اگر آن را مجعول تشخیص ندهد ، دستور تحویل آن را به صاحب سند صادر نماید و در صورتی که آن را مجعول بداند ، تکلیف اینکه باید تمام سند از بین برده شود و یا قسمت مجعول در روی سند ابطال گردد یا کلماتی محو و یا تغییر داده شود ، تعیین خواهد کرد . اجرای رای دادگاه در این خصوص منوط است به قطعی شدن حکم دادگاه در ماهیت دعوا و گذشتن مدت درخواست تجدید نظر یا ابرام حکم در مواردی که تجدید نظر پذیر باشد و در صورتی که وجود اسناد و نوشته های راجع به دعوای جعل در دفتر دادگاه لازم نباشد ، دادگاه دستور اعاده اسناد و نوشته ها را به صاحبان آنها می دهد ” .


بر اساس این ماده از جمله شرایط ابطال سند جعلی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
الف – دادگاه مکلف است در ضمن حکمی که راجع به اصل موضوع دعوا صادر می کند ، تکلیف سندی که نسبت به آن ادعای جعل شده است را روشن و مشخص نماید ؛
ب – در صورتی که دادگاه سندی که نسبت به آن ادعای جعل شده است را جعلی تشخیص نداد ، باید دستور تحویل آن سند به صاحبش را صادر کند ؛
ج – در صورتی که دادگاه ضمن رسیدگی به اصالت سند ، سند ارائه شده را جعلی تشخیص بدهد ، مکلف است در خصوص آن تعیین تکلیف نماید ؛ به این صورت که اگر تمام سند جعلی باشد ، تمامی سند باید ابطال و از بین برده شود ؛ اما اگر قسمتی از سند یا کلماتی از آن جعل شده باشد ، تنها همان قسمت باید از بین برده شود یا کلمات جعلی تغییر یابند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات جعل سند کلیک کنید .
د – ابطال سند جعل شده از سوی دادگاه منوط به آن است که حکم دادگاه در رابطه با اصل موضوع دعوا قطعی شده باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه حکم قطعی چیست کلیک کنید .
ه – اگر موضوع دعوای اصلی دعوا قابلیت تجدید نظر خواهی را دارد ، ابطال سند جعلی در صورتی امکان پذیر است که یا مهلت تجدید نظر خواهی از دعوا پایان یافته باشد یا اینکه آن حکم مورد تجدید نظر خواهی قرار گرفته ولی دادگاه تجدید نظر آن حکم را تایید ( ابرام ) کرده باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهلت تجدید نظر خواهی از حکم و احکام قابل تجدیدنظر خواهی کلیک کنید .
و – در صورتی که وجود اسناد و نوشته های راجع به دعوای جعل در دفتر دادگاه لازم نباشد ، آن اسناد و نوشته ها به دستور دادگاه به صاحبان آنها پس داده می شود .

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.5 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 4

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

نیاز به وکیل کیفری دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

یک پاسخ

  1. سلام و وقت بخير
    پدربزرگم مالك زمينى بود كه ٥٠ سال پيش آن را به وسيله قولنامه عادى به پدرم فروخته بود. اكنون شخص ديگرى مدعى است كه مالك قانونى اين زمين است. آيا او ميتواند از پدرم شكايت كند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی کیفری

ارتباط مستقیم با وکلای کیفری

شما می توانید کلیه سوالات حقوقی خود را با کارشناسان موسسه حقوقی آریا وکیل مطرح نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

مقالات مرتبط با این مقاله
که حتماً باید بخوانید

آخرین مقالات حقوقی

ارائه اسناد مجعول به دادگاه

سوالات حقوقی کیفری خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی کیفری

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.