روش انحصار وراثت زمین کشاورزی چیست

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی امور حسبی

روش انحصار وراثت زمین کشاورزی چیست

پس از این که شخصی از دنیا می رود، ممکن است از خودش مال و اموالی را داشته باشد؛ در این صورت وراث وی می توانند پس از اخذ انحصار وراثت، ارثیه وی را بینشان تقسیم نمایند. ارث به عنوان یکی از اسباب تملک محسوب می شود، با توجه به آیات و روایات و قانون ارث، هرگاه شخصی فوت نماید و دارای دیونی نبوده و وصیتی نیز نکرده باشد، ورثه به صورت بلامنازع مالک ودارنده اموال و حقوق مالی متوفی به محض وفات وی خواهند بود. ولیکن هرکدام از ایشان براساس آنچه که قانون تعیین نموده است، به حساب طبقات مختلف و نسبت خویشاوندی، دارای سهم هایی هستند که به ترتیب مقرر، ماترک را تملک می کنند. از جمله اموالی که ممکن است از متوفی باقی بماند زمین کشاورزی است.در این نوشتار ما تلاش نموده ایم نکاتی را در خصوص شرایط و مدارک لازم جهت تقسیم زمین کشاورزی میان وراث را برای آگاهی شما عزیزان ارائه نماییم.

 آریا وکیل با در اختیار داشتین وکلای خوش سابقه در زمینه موضوعات ملکی و امور حسبی جهت تقسیم ماترک میان وراث و سایر موضوعات مرتبط به آن در کنار شما خواهد بود.

یکی از اموال غیر منقولی که ممکن است از متوفی باقی بماند زمین کشاورزی می باشد که این مورد به خاطر اهمیت اقتصادی آن و هم چنین اختلافات در مورد تقسیم آن مورد توجه قرار می گیرد اما تقسیم ارث زمین کشاورزی چگونه است؟

جهت تقسیم زمین کشاورزی میان وراث همچون سایر اموال متوفی طی یک سری تشریفات و مراحل قانونی و تهیه یک سری مدارک الزامی است. مهم ترین مدارکی در رابطه با تقسیم ارثیه زمین کشاورزی  لازم می باشد ، انحصار وراثت مالک فوت شده زمین کشاورزی و همچنین مفاصا حساب مالیاتی مربوط به زمین کشاورزی است که جهت دریافت آن باید فرد متقاضی  ، لیستی از اموال منقول و غیرمنقول متوفی را به اداره ی دارایی تحویل دهد تا ضمن ارزش گذاری آنها ، میزان مالیات بر ارث آن نیز تعیین گردد. نحوه تهیه این مدارک در سطور ذیل به تفصیل بیان خواهد شد:

 

اخذ گواهی انحصار وراثت جهت تقسیم زمین کشاورزی

جهت انحصار وراثت زمین کشاورزی نیز مانند دیگر اموال متوفی ، فرد متقاضی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف حوزه آخرین محل اقامت متوفی مراجعه کرده و در فرم مخصوصی اسامی و اطلاعات کلیه وراث را وارد نماید و مدارکی مانند ؛ شناسنامه و گواهی فوت متوفی ، کپی و اصل شناسنامه ی کلیه وراثت ، سند ازدواج متوفی در صورت تاهل ، وصیت نامه در صورت وجود ، استشهادیه مخصوص انحصار وراثت را تحویل شورای حل اختلاف نماید. پس از آن شورای به هزینه ی متقاضی انحصار وراثت ، موضوع انحصار وراثت را برای یک نوبت در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می کند تا عموم مردم از جریان انحصار وراثت متوفی اطلاع پیدا کنند و در صورتی که اعتراضی علیه آن وجود نداشته باشد ، شورا بدون تشکیل جلسه ی رسیدگی ، گواهی انحصار وراثت را صادر خواهد کرد . در روستا ، اعلام موضوع انحصار وراثت متوفی با درج آگهی در معابر و امکان عمومی روستا انجام می شود و نیازی به درج آگهی در روزنامه ها نخواهد بود .

در خصوص آگاهی از شرایط و مراحل کامل انحصار وراثت، مقاله «انحصار وراثت چقدر طول می کشد» منشر شده در وبسایت آریا وکیل(وکیل خوب در کنار شما) را مطالعه فرمائید.

 

پرداخت مالیات انحصار وراثت برای زمين كشاورزي

مالیات انحصار وراثت زمين كشاورزي

 

انحصار وراثت تنها یکی از مراحل تقسیم ارث متوفی می‌باشد. پس از دریافت گواهی حصر وراثت نامحدود، وراث باید مالیات بر ارث زمین کشاورزی متوفی را پرداخت نمایند. مادامی که مالیات بر ارث پرداخت نشود، امکان فروش باغ و اراضی مزروعی برای وراث وجود ندارد. مطابق قانون اگر پس از درگذشت شخصی،مالی از وی به وارثان برسد،این دارایی،مشمول پرداخت مالیات می گردد. مالیات بر ارث گونه ای مالیات مستقیم و از نوع مالیات بر دارایی است.

مالیات بر زمین  براساس ارزش معاملاتی منطقه مربوطه محاسبه می گردد که نرخ میزان مالیات‌بر ارث آن به عوامل همچون تاریخ فوت، طبقه وراث بستگی دارد . منظور از مالیات بر ارث زمین، انواع زمین ها، باغ ها، اراضی بایر و … می باشد.

مهمترین سوال مطرح در ارتباط با مالیات بر ارث این است که مالیات بر ارث چند درصد است یا به عبارت بهتر نرخ محاسبه مالیات بر ارث به چه صورت می باشد.در قانون عصر گذشته (متوفیان قبل از95/1/1 ) مالیات بر ارث، برطبق میزان ترکه متوفی و تعداد وراث متفاوت می باشد: بدین ترتیب که ماترک متوفی ارزشگذاری شده، پس از کسر دیون و هزینه ها، سهم هر ورثه مشخص می شود و پس از اعمال معافیتها، طبق جدول قانون مالیاتهای مستقیم، میزان مالیات بر ارث هر ورثه تعیین و پرداخت می شود و پس از پرداخت مالیات و صدور گواهی واریز مالیات بر ارث، امکان انتقال ترکه فراهم می شود.اما در قانون جدید مالیات بر ارث(متوفیان بعد از 95/1/1) اموال متوفی گروه بندی شده و بر اساس گروه مرتبط ،نرخ های متفاوتی دارند. مطابق قانون جدید مالیات بر ارث زمین کشاورزی برای طبقه اول وراث  %7.5 ارزش آن می باشد. جهت آگاهی بیشتر شما همراهان گرامی جدول نرخ مالیات بر ارث در ادامه قرار داده شده است.

 

جدول نرخ قانون جدید مالیات برارث

 

### سپرده های مجاز بانکی سهام بورسی سهام غیر بورسی و سهم الشرکه سایر اموال/ حق الامتیاز/سپرده های غیر مجاز املاک حق واگذاری و سرقفلی وسایل نقلیه
وراث طبقه اول 3% 0.75% 6% 10% 7.5% 3% 2%
وراث طبقه دوم 6% 1.5% 12% 20% 15% 6% 4%
وراث طبقه سوم 12% 3% 24% 40% 30% 12% 8%

 

سهم قانونی ورثه دختر و پسر از زمین کشاورزی

مطابق قانون ارث زمین کشاورزی نیز جزء اموالی می باشد که باید در آن تقسیم به صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام گیرد. در واقع زمین کشاورزی خصوصیتی نسبت به سایر اموال ماترک نداشته و مانند سایر اموال مورد تقسیم قرار می گیرد در این خصوص لازم است که ابتدا طبقات مختلف ارث را بشناسیم.

سهم قانونی ورثه دختر و پسر از زمین کشاورزی

طبقات مختلف ارث

طبقه اول

درجه اول: پدر، مادر، فرزند
درجه دوم: نوه
درجه سوم: نبیره

طبقه دوم

درجه اول: خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ
درجه دوم: فرزندان خواهران، فرزندان برادران، جد و جده

طبقه سوم

درجه اول: عمه، عمو، دایی، خاله
درجه دوم: فرزندان عمه، فرزندان عمو، فرزندان دایی، فرزندان خاله

 

بصورت کلی در تقسیم ارث از جمله زمین کشاورزی، چه متوفی مرد باشد و چه زن، اولویت با درجه اول در طبقه اول است و در صورتی که هر یک از طبقات و درجات وجود نداشته باشند، طبقه و درجه بعدی در اولویت ارث بردن از متوفی قرار می‌گیرند (ماده 863 قانون مدنی).
نکته: همسر متوفی در صورتی که در زمان فوت متوفی، در قید حیات باشد در کنار تمامی طبقات از متوفی ارث می‌برد.
نکته: در ازدواج موقت، ارثی به زوجین تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه در شرایط ضمن عقد نکاح قید شود. در صورتی که فرزندی حاصل از ازدواج موقت وجود داشته باشد، همچون سایر فرزندان متوفی از وی ارث می‌برد.
نکته: در صورتی که متوفی هیچ وارثی نداشته باشد، تصمیم‌گیری در خصوص اموال متوفی به دولت واگذار می‌شود (ماده 866 قانون مدنی و 327 قانون امور حسبی).

 

تقسیم ارثیه زمین کشاورزی میان وراث بصورت توافقی

برای جلوگیری از اختلافات آینده  و تحکیم روابط خانوادگی بهتر است وراث برای تقسیم ارث به صورت توافقی قرارداد تقسیم ارث منعقد کنند و از طرح دعوی در دادگاه ها اجتناب کنند.

پس از انجام تشریفات من جمله اخذ گواهی انحصار وراثت  و مفاصا حساب مالیاتی، در صورت رضایت و توافق کلیه وراث اقدامات متعددی را می توتنند انجام دهند. بعنوان مثال می توان زمین کشاورزی را اجاره داد یا استفاده های دیگری از آن نمود. همچنین می توانند زمین کشاورزی را با توجه به سهم الارث هر نفر تقسیم کنند و یا بفروشند.  ولیکن ذکر این نکته ضروری است که امروزه بواسطه قوانین جدید تقسیم ، تفکیک و افراز اراضی کشاورزی که در  خارج از محدوده شهر قرار دارد مشروط به شرایطی است که از مهمترین آن ها اخذ مجوز از جهاد کشاورزی می باشد.

مطابق ماده2 قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجادقطعات مناسب فنی، اقتصادی: «تفکیک، افراز، تقسیم و خرد شدن اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از حدنصاب‏های فنی و اقتصادی ممنوع است»

در خصوص آگاهی از شرایط و مراحل کامل انحصار وراثت، مقاله «قرارداد تقسیم ارث توافقی» منشر شده در وبسایت آریا وکیل(وکیل خوب در کنار شما) را مطالعه فرمائید.

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل حسبی مشورت کنید

انحصار وراثت زمین کشاورزی

دانلود فایل رایگان قرارداد تقسیم ارث توافقی زمین کشاورزی از لینک زیر:

طرح دعوای تقسیم ترکه یا مطالبه سهم الارث زمین کشاورزی

اگر چند نفر وارث وجود داشته باشد،‌ هر یک از این وراث می‌تواند به دادگاه درخواست بدهد و سهم خود را مطالبه کند. علاوه بر این اگر  یکی از وراث محجور باشد،‌ ولی و یا قیم او می‌تواند برای تقسیم ترکه از جانب او درخواست بدهد.

برای تقسیم ترکه ابتدا باید انحصار وراثت صورت بگیرد. برای حفظ اموال و از بین نرفتن آن باید این اموال مهر و موم شود. ماترک به طور کامل توسط دادگاه تحریر و ثبت می‌شود و بعد از پرداخت دیون و تعیین و تکلیف قانونی ترکه می‌توانند نسبت به ماترک اقدام کنند. وراث ممکن است ترکه را قبول یا رد کنند. به عبارت دیگر آن‌ها ممکن است ترکه را به طور کامل با پرداخت بدهی‌ها به عهده بگیرند و یا ترکه را رد کنند و عهده‌‌دار بدهی‌های متوفی نشوند.

دعوای مطالبه سهم الارث فرع بر تقسیم ترکه است و فقط زمانی مطرح میگردد که رای قطعی تقسیم ترکه صادر و حصه (سهم) ورثه مشخص شده باشد.در حقیقت مطالبه سهم الارث زمانی امکان پذیر است که پس از تقسیم ترکه و مشخص شدن سهم هر یک از وراث ، بعضی از وراث بعض یا تمام اموال ترکه را در تصرف خود دارند و تحویل بقیه وراث نمیدهند ، در اینحالت با طرح دعوای مطالبه سهم الارث ، دادگاه ورثه متصرف را ملزم و مجبور به تحویل سهم ورثه دیگر به آنان مینماید.

خواهان می بایست در دعوای مطالبه سهم الارث ، میزان سهم خویش را از ترکه متوفی ( اعم از مال منقول و غیر منقول ) معین نماید ، به علاوه چنانچه خواهان مدعی باشد که سهم الارث از زمین کشاورزی او در تصرف تمام ورثه است ، باید دعوای خود را به طرفیت تمام وراث اقامه نماید و چنانچه سهم الارث خویش را در تصرف یکی از ورثه بداند ، فقط علیه شخص مذکور می بایست اقدام به طرح دعوا نماید .

 

ابطال تقسیم نامه ارث زمین کشاورزی

به طور کلی امکان ابطال تقسیم‌نامه وجود ندارد. زیرا اصل بر این است که تقسیم ترکه با اراده و علم افراد انجام شده است. اما اگر با دلایل مستحکم ثابت شود که اراده فردی معیوب بوده و دچار اشتباه یا تدلیس شده است،‌‌ می‌تواند به دادگاه درخواست ابطال تقسیم‌نامه بدهد.

گاهی بعد از تقسیم ارث زمین کشاورزی ممکن است یکی از ورثه معتقد باشد که حق او تضییع شده است. برای اثبات این امر نیاز به دلایل و شواهد قوی است و اگر دلایل کافی وجود نداشته باشد ممکن است دعوا رد شود.در مواردی مانند تقسیم اشتباه، تقسیم ناشی از اختصاص مال معیوب به یکی از وراث و یا تدلیس امکان ابطال تقسیم وجود دارد.برای ابطال تقسیم باید در داگاه صالحه طرح دعوی نمود . اگر بعد از تقسیم ترکه مشخص شود که تقسیم زمین کشاورزی به شکل صحیح انجام نشده با نظر دادگاه این تقسیم باطل اعلام می‌شود.

درمورد گواهی انحصار وراثت خلاف واقع در این مقاله بخوانید.

با توجه به نکاتی که بیان شد تقسیم ارث زمین کشاورزی ، از پیچیدگی و حساسیت زیادی برخوردار است است، که درنتیجه نیازمند مشورت با متخصصان حقوقی(وکیل تقسیم ارث) خواهد بود. اگر شما خواهان خیالی آسوده در تقسیم و دریافت سهم الارث خود هستید با گروه وکلای آریا(وکیل خوب) تماس بگیرید.

 

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.2 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 35

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

32 پاسخ

  1. سلام و وقت بخير. در صورتى كه مردو فوت كند و ورثه او در هنگام فوت مادر و همسر و يك دختر باشند، چگونه اموال او بين آنها تقسيم ميشود؟

    1. طبق قانون مدنى ايران مواد ٩٠٨، ٨٩٢، ٩١٣، همسر متوفى در صورتى كه متوفى داراى فرزند باشد، يك هشتم قيمت تمام اموال مرد، و مادر متوفى يك ششم اموال را به ارث ميبرند. دختر متوفى از جهت فرض، نصف تركه را به ارث ميبرد و مابقى تركه به دليل قرابت بين دختر و مادر به نسبت فرض آنها تقسيم مي شود. اين تقسيمات دقيق از فقه اسلامى در قانون مدنى وارد شده است.

      1. سلام پدر بنده ۱۰ سال قبل فوت دارای ۵ هکتار زمین کشاورزی و یک خانه باغ ۱۸۰۰ متری است یکی از برادرها تا الان بدون اجازه دیگر وراث کشت و کار می‌کرده و برای تقسیم ترکه به هیچ عنوان جلو نمی آید از طریق دادگاه اقدام کردم در دادگاه قبول به تقسیم کرده و لی الان دادگاه رای داده نمیشود تقسیم کرد، باید حتما مناقصه شود با قیمت ۴ میلیارد در صورتیکه ارزش آنها نزدیک به ۱۵ میلیارد است .آیا هیچ راهی برای تقسیم املاک نیست؟

  2. سلام،پدر من ۲۵ هکتار زمین کشاورزی دارد که در واقع الان دیگه تجاری محسوب می‌شود و داخل شهر واقع شده است و دارای ۶ پسر و ۴ دختر میباشد،آیا دو تا از فرزندان دختر می‌توانند سهم زمین خود را از طریق دادگاه جدا کنند؟؟؟؟

      1. سلام
        اگه کاربری ملک کشاورزی باشد ایا می شود یک نفر سهم خود را جدا کند و بفروشد ؟و اگر نمی تواند راهکار چیست؟

      2. سلام ، پدربزرگ من چندین هکتار زمین کشاورزی دارد و الان پدرم و پدر بزرگم فوت کردن،
        در حال حاضر زمین ها با تمام اسناد سالهاست دست عمویم می‌باشد و من فقط میدانم زمین ها در فلان روستاست(آدرس دقیق ندارم) مقدار متراژ هم نمیدانم
        چگونه میتوانم حق پدرم از زمین های کشاورزی را مطالبه کنم ؟
        چگونه میتوانم آدرس دقیق اراضی و متراژ آن را بدانم؟
        با تشکر از سایت خوبتون لطفا مرا راهنمایی کنید

  3. سلام. نحوه محاسبه ارزش گزاری زمین قناس در برابر زمین مستعطیل چگونه ؟ من زمین قناس دوهزار متری دارم سرش مثلث هست و زمین برادرم مستعطیل خوش رخ. تقصیم ارث کردیم مقدار صدمتر اضافه بین ما هست آیا میتوانم این صد متر را به بهانه اینکه ارزش زمین قناس من کمتر از زمین اوست بگیرم. هردو مساحت دوهزار متر یکسان داریم. ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. سلام
      ارزش‌گذاری تقسیمات صورت گرفته در صلاحیت و تخصص کارشناس املاک می باشد و موضوع حقوقی نیست.

  4. سلام پدر بزرگ این جانب سال 72 فوت کرده است و هنوز زمین کشاورزی او بین وراث تقسیم نشده است ایا به همسر ایشون که مادر بزرگ بنده هست از زمین کشاورزی ارث تعلق میگیرد؟ با توجه به تاریخ فوت و تغعییر قانون در سال 88
    ممنونِ

  5. باسلام
    پدر بنده مقدار ۲۰ هکتار زمین کشاورزی ، از اراضی دولتی (هیئتی) را بیش از ۳۰ سال در اختیار داشتند که بعد از فوت ایشان توسط وراث کشت میشود.
    حال نحوه تقسیم این نوع زمین کشاورزی که بهصورت ملکی نمیباشد چگونه است ،

  6. سلام آباد تقسیم ارث که شکایت یکی ازوارثین است آب وباغ وزمین هم میتوان حق مهروموم بگیردیاخیر.چون اگر آب چاه موتورمه وموم شودباغات کشاورزی نارسیدگی خشک میشود

  7. سلام وقتتون بخیر
    من یک باغچه 500 متری خریدم
    از کسی که از پدرش بهش به ارث رسیده به متراژ 2400 متر ، و من 500 متر اونو خریدم
    اون بنده خدا چندتا خواهر و برادر پیر و مسن داره که همکاری نمیکنن
    چجوری میتونم سند تک برگ بگیرم
    ولی سند ماده 147 نمیخوام
    سند تک برگ عرصه عیان 6 دانگ میخوام
    ممنون از شما

  8. سلام وقت بخیر ، سوالم اینه ک دوتا از خواهرام ۱۳ سال زودتر از من پدرم ۱۷۰۰ متر بهشون زمین کشاورزی چسبیده به محل سکونت داده ک با نداشتن خونه ، خونه ساختن همون اول ک ارزش زمین متری ۲/۵ میلیون هست جز بافته ساخت سازه و اگه یکی خونه خودشو بفروشه بعد پدر مادر تقسیم چگونه هست ؟ ومن تو این ۱۳ سال هیچی بهم نرسیده ، من می تونم قرامت بگیرم ؟! و ۹ هزار متر زمین کشاورزی هست ک با محل سکونت خیلی فاصله داره جز بافت نیس ک متری ۵۰۰ هزارتومنه طبق ارزش زمین چگونه تقسیم میشه ؟

  9. سلام. یک زمین کشاورزی داریم که تنها مدرک ان یک کاغذ میباشد که در ان فقط ثلثی بودن حسبی بودن و رسیدن زمین به فرزند ذکور ذکر شده است.ایا این مدرک کافی هست؟

  10. با سلام .پدر بزرگم 20 سال پیش فوت شده و ما سند اصلاحات ارضی داریم که 300 سهم از پلاک سهم داره ولی 200 سهمش تحت تصرف ما هست و اون 100 سهم دیگه که چند تیکه زمین هست رو نمیدونیم کجاس .آیا اون 100 سهم رو میشه با تحریر ترکه و یا استعلام از ارگانی مثل ثبت اسناد پیدا کرد مکان دقیقشو؟؟؟ اگه نه راه دیگه داره برا پیدا کردن زمینها؟؟ ممنون

  11. با سلام .پدر بزرگم 20 سال پیش فوت شده و ما سند اصلاحات ارضی داریم که 300 سهم از پلاک سهم داره ولی 200 سهمش تحت تصرف ما هست و اون 100 سهم دیگه که چند تیکه زمین هست رو نمیدونیم کجاس .آیا اون 100 سهم رو میشه با تحریر ترکه و یا استعلام از ارگانی مثل ثبت اسنادو… پیدا کرد مکان دقیقشو؟؟؟ اگه نه راه دیگه داره برا پیدا کردن زمینها؟؟ ممنون

  12. باسلام وخسته نباشید متوفی 24هکتارزمین کشاورزی به ارث گذاشته-دارای 6دخترو4پسرمی باشد.زمین دوبخش مشتمل به یک قطعه16هکتاری ویک قطعه8هکتاری که احدی ازپسران اقدام به فروش قطعه 8هکتاری نموده است.وبرادر بزرگ 16هکتارمابقی را بین 4پسر به صورت مساوی تقسیم نموده برای تقسیم براساس سهم واقعی چه اقداماتی باید انجام داد.ضمنا زمین مشاع می باشد.

  13. سلام وقتتون بخیر.
    یک شخصی فوت کرده و همسر هم نداره ولی هفت تا بچه داره که سه تا پسر و چهار تا دختر هستند. شخصی که فوت کرد زمین داشت. این زمین با موافقت همه تصمیم بر این شد که یکی از هفت نفر مسئولیت کاشت رو به عهده بگیره اما دو تا از برادرا برای خرید جو مبلغی که مرتبط با سهم خودشون هست رو پرداخت نمیکنن. قانون یا ماده ای وجود داره که زمین با موافقت مابقی کاشته بشه و اون محصول برداشتی به دوتایی که سهم خرید جو رو ندادن نرسه؟؟ ضمنا زمین هنوز سهم نشده و کمتر از یک ساله که فوت کرده…

  14. سلام ایادختران متوفی ارث زمین کشاورزی میبرنند ما 6برادر وجهار خواهر وزن پدر داریم باتشکر

  15. سلام زمین کشاورزی ۵هزار متر که قرار یکی از وراث ۴۰۰متر بفروشه ..محضر دار گفته فقط با وکالت میشه فروخت این نیس که مشخص کنی کجای زمینه ..
    حالا وراث همه میخوان بین خودشون تقسیم کنند قولنامه وهرکی بره سند بگیره ..آیا این روش درسته؟؟؟

    اگه اون زمین بعدها بیفته تو تفکیک کوچه یا خیابون بشه ..آنوقت چه ؟!
    باید اول تفکیک بشه بعد تقسیم بشه؟؟؟

  16. سلام ، وقت بخير ، تقسيم زمين كشاورزي ( شاليزار ) به مساحت ٦٠٠٠ متر كه توافقي بين وراث در تقسيم آن وجود ندارد از طريق دادگاه امكان پذير است ؟ سپاس

  17. سلام وقت بخیر ببخشید مزاحم شدم سوالی داشتم پدر بزرگ من سه تکه زمین داشتن که بعد فوتشون بچه هاشون بین خودشون تقسیمش کردن…یه تکه شده سهم پدر من با عموی بزرگترم که حدودا ۳۰ سال پیش بین خودشون تقسیمش کردن…متاسفانه زمین عادلانه تقسیم نشد و حدود ۱۰۰۰ متر بیشتر سهم عموی من شده..الان ما میخوایم شکایت کنیم و سهم خودمونو بگیریم باید چکار کنیم؟؟

  18. سلام وقت بخیر.
    من پدرم سال ۱۳۸۶فوت شدند و 70هزار زمین اعم از:کشاورزی،ساخت،منابع طبیعی دارند که در روستا می‌باشد.
    11 فرزند که 6دختر ‌‌و 5 پسر دارد.
    همسره فرد فوت شده زنده میباشد و یکی از پسر ها جعل وصیت نامه نموده است و ادعا میکند که این وصیت نامه یه پدر است و من میدانم که پدرم قبل از فوتش هیچ وصیت نامه ای ننوشته بود.
    ۳روز قبل از فوت پدرم جعل انگشت از او گرفته بودند،
    (و انگشت پدر را بر رویه وصیت نامه میزنند)……..

    حال خوده وراث میتوانند بین خودشان تقسیم کنند یا باید به انحراث فراثت بپردازند؟؟؟؟

  19. سلام. زمین کشاورزی که توی ده خیلی کوچیکی واقع شده، برای انجام کار های انحصار وراثت و مالیات بر ارث به چه مکان هایی باید مراجعه کنیم؟

  20. آیا وصیت نامه دست نویس که قانونا باید انتهای سطر به سطر نوشته های آن امضا و اثر انگشت داشته باشد، در صورت عدم اثر انگشتها در انتهای سطر به سطر آن قابل استناد و ارزش حقوقی دارد؟

  21. به نظر بنده باید وصیت نامه یا باید در حضور همه وراث نوشته و به امضا و اثر انگشت همه وراث برسد و یا فقط در دفترخانه نوشته و ثبت شود.

  22. با سلام و احترام
    پدر بزرگم ۳۰ سال پیش فوت شدند و زمین هایش بین پسرانش تقسیم شد
    و ۲۰ سال پیش پدرم فوت شدند
    پس از فوت پدرم ما انحصار وراثت هم انجام دادیم اکنون یکی از عموها برای ما شکایت نموده آیا مجدد میتواند از ما زمینی بگیرد ؟؟

  23. سلام. مادر بزرگم ۶هکتار زمژن کشاورزی هیئتی داشت که پدرم کشت مژکرد برای مادر بزرگم بعد از فوت عمو و عمه بنده درخواست حق کردند که هر دو فوت شدند. نامه هیئت ارازی پدرم را طبقه دوم و واجدالشرایط معرفی کرد و دختر عمه ام را در طبقه دوم و واجدالشرایط معرفی کردند آیا امکان دارد دختر عمه ام سهمی از زمین ببرد

  24. سلام نحوه‌ی محاسبه زمین کشاورزی ،۵هکتاری بین ۲پسر و۵دختر ومادرشون
    چطوری هست واونوقت مادرشون سهم پسری بهش تعلق میگیره یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به وکیل حسبی دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی امور حسبی

سوالات حقوقی امور حسبی خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی امور حسبی

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.