زن ناشزه کیست و آيا به زن ناشزه مهريه و نفقه تعلق ميگيرد؟

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی خانواده

زن ناشزه کیست و آيا به زن ناشزه مهريه و نفقه تعلق ميگيرد؟

هر زن و شوهری با عشق و علاقه پا به زندگی مشترک می گذراند اما این باعث نمی شود که این عشق تداوم داشته باشد. بسیاری از زوجین به دلایل مختلف مانند اشتباهات فردی، مشکلات با خانواده، تغییر رفتاری و خلق وخوی، اعتیاد به مواد مخدر و هزاران علت دیگر به صورت عواملی خارجی هستند که می تواند به عشق میان زوجین بخصوص عاملی برای جدایی آن ها باشد. ولیکن زمانی که خطبه عقد بین مرد و زن خوانده می شود آنها نسبت به یکدیگر تعهدات مختلفی را خواهند داشت. زوجین در زندگی مشترک از یک سری حقوق قانونی برخوردارند. یکی از این حقوق مشترک میان زوجین تمکین از یکدیگر است.

تعریف تمکین

معنای لغوی تمکین «فرمان بردن» است و در اصطلاح حقوقی به لزوم انجام تکالیف هریک از زوجین در برابر یکدیگر اشاره می‌کند؛ یعنی هنگامی‌ که گفته می‌شود «مرد و زن موظف به تمکین هستند»، به این معناست که هریک از آن‌ها موظف هستند به تکالیف و وظایف خود در برابر یکدیگر عمل کنند.

تعریف تمکین
انواع تمکین

تمکین زن د‌و نوع د‌ارد‌. تمکین عام و خاص که مفهوم تمکین خاص اطاعت از نیازهای غریزی مرد‌ از طرف زن و مفهوم تمکین عام فرمان برد‌اری د‌ر تمام امور کلی زند‌گی و زن موظف به پیروی از شوهر است. همه ما می‌د‌انیم تمکین غالبا برای زنان به کار می‌رود‌ اما آیا این باعث شد‌ه که بگوییم عد‌م تمکین مرد‌ وجود‌ ند‌ارد‌ ؟ به طور کلی معنای تمکین مرد‌ و زن متفاوت است و امروزه بیشتر تمکین زن مطرح است.
هرچند که در قوانین جاری کشور ما از جمله قانون مدنی ، واژه تمکین اصولا تعبیر به تمکین زن از شوهر می شود ولیکن با این حال بر اساس قانون مدنی شوهر نیز مکلف است که با همسر خود حسن معاشرت داشته باشد و علاوه بر آن ، در تشیید و تقویت مبانی زندگی خانوادگی با همسر خود مشارکت و تعامل داشته باشد . لذا در صورتی که مرد از انجام وظایف کلی زندگی مشترک خود سر باز زند ، دلیلی ندارد که نتوان از تمکین مرد سخن گفت . چرا که در این شرایط نیز زندگی خانوادگی و مشترک زوجین با خلل مواجه شده که جبران آن غیر ممکن است .

تعریف نشوز

نشوز در لغت به معنای ارتفاع و بلند شدن است و در اصطلاح حقوقی به نافرمانی زوجین و عدم ایفای وظایف زناشویی از جانب آن‌ها گفته می‌شود در واقع اگر هر یک از زوجین به هر علت وظایف زناشویی خود را ایفا نکند نشوز کرده است.

زن ناشزه

همانطور که گفته شد یکی از تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده زن قرار می گیرد ، تمکین از شوهر می باشد . تمکین یعنی اطاعت کردن از شوهر . تمکین از شوهر در معنای عام و خاص به کار می رود . تمکین عام یعنی اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک ؛ مثل سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده و تمکین خاص هم ناظر بر روابط زناشویی زوجین می باشد . حال ، در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند ، مرتکب نشوز شده است . نشوز زن مترادف عدم تمکین است . به چنین زنی زن ناشزه هم گفته می شود .

 

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل خانواده مشورت کنید

زن ناشزه کیست

دانلود فایل نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه از لینک زیر:

آثار نشوز زن (مهریه و نفقه زن ناشزه)

1- عدم استحقاق زن نسبت به نفقه (مستنداً به ماده 1108 قانون مدنی)
در واقع چون شرط نفقه ، تمکین از سوی زن است ، زن ناشزه حق دریافت نفقه خود را از دست می دهد.
2- کسب اجازه ازدواج مجدد زوج از دادگاه (مواد 16 و 17 قانون حمایت خانواده مصوب 15 بهمن ماه 1353)
بنابراین برای آنکه مرد بتواند زن دوم بگیرد بایستی به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش، از دادگاه اجازه ی ازدواج مجدد بگیرد.
3- امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد.

البته در کلیه ی موارد فوق اقدام شوهر بایستی مسبوق به سابقه اثبات عدم تمکین زن باشد. قاعدتا اول مرد دادخواست تمکین به دادگاه می دهد و چنانکه دادگاه زن را به تمکین محکوم نماید و عدم تمکین جایز نیست و حکم قطعی شود مرد می تواند از این حکم برای طرح دعاوی دیگر یعنی، طلاق، کسب اجازه ازدواج مجدد سود جوید. چنانچه مرد بخواهد زنش را طلاق دهد بایستی مهریه او را بپردازد، اما سایر حقوق مانند نفقه، نصف اموال مرد و … به زن تعلق نمی گیرد.

حکم مهریه زن ناشزه

این تصور در بین مردم رواج دارد که ثابت کردن نشوز زن، مجوزی برای مردان است تا از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند که در‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود. باید گفت که بر اساس ماده 1082 ، به محض عقد نکاح مهریه به مالکیت زن در می آید . بنابراین ، مرد مکلف به پرداخت آن به همسر خود می شود . لذا عدم تمکین از سوی زن و ناشزه شدن زن سبب نمی شود که وی حق مهریه خود را از دست بدهد . در واقع زن ناشزه همچنان حق مهریه دارد.

درخصوص قانون گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد زن در این مقاله بخوانید

مرد ناشزه

همانطور که گفته شد نشوز اختصاص به زن ند‌ارد‌ بلكه مرد‌ نيز ممكن است د‌ر برابر زوجه خويش نسبت به انجام تكاليف واجب خود‌ اقد‌امي نکند‌ و وظایفش را انجام ند‌هد‌ و از اين نظر ناشز محسوب شود‌. نشوز مرد با تعدی بر همسر و نپرداختن حقوق واجب از قبیل، نفقه، همخوابی واجب و مانند آن محقق می ‏شود.

مرد ناشزه

آثار نشوز مرد

1- امکان تقاضای طلاق از ناحیه زوجه اگر مرد به وظایف زناشویی خود در برابر همسرش عمل نکند، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و با حکم دادگاه او را ملزم به انجام وظایف خود کند. مخصوصا اگر عدم ایفای این وظایف از سوی مرد به نحوی باشد که زندگی را بر زن سخت کند، او می‌تواند با استناد به آن از دادگاه درخواست طلاق نماید.
2- امکان محکومیت زوج به مجازات ترک انفاق همچنین همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، یکی از تکالیف مرد در برابر همسر خود این است که نفقه‌اش را بپردازد. بر این اساس و به موجب قانون مجازات اسلامی اگر مرد توانایی مالی داشته باشد و همسرش نیز به تمامی‌ِ وظایف زناشویی خود عمل کند، اما با این حال، نفقه‌ی وی را پرداخت نکند زن می‌تواند از مرد به علت «ترک انفاق» شکایت نماید.

گروه وکلای آریا(وکیل خوب در کنار شما) با تیمی از وکلای مجرب و خوش سابقه آماده خدمترسانی در زمینه دعاوی خانوادگی در کمترین زمان ممکن و مناسبترین هزینه به شما سروران گرامی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاورهرایگان با وکیل دادگستری با آریا وکیل تماس بگیرید.

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.7 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 13

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

دانلود فایل نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه از لینک زیر:

3 پاسخ

  1. سلام من حدود دو سال است كه با خانمى عقد كرده ام اما نزديكى انجام نشده. همسرم مهريه خودش را مطالبه كرده و ضمنا اعلام كرده از حق حبس خود استفاده ميكند و تا مهريه اش را نگيرد حاضر به تمكين نيست. دادگاه من را به پرداخت نصف مهريه در حق همسرم محكوم كرده و من دادخواست اعسار دادم و بر اساس آن مقرر شد ماهى نيم سكه به همسرم پرداخت كنم. آيا صدور حكم قطعى اعسار موجب ساقط شدن حق حبس زوجه ميشود يا خير؟ در صورت كه پاسخ منفى باشد آيا ميتوانم از دادگاه تقاضاى ازدواج مجدد كنم؟

    1. نص صريح قانونى در خصوص تاثير يا عدم تاثير اثبات اعسار از پرداخت يك قسمت مهريه بر حق حبس زن نسبت به مهريه و تمكين به نحو مذكور در ماده ١٠٨٥ قانون مدنى وجود ندارد. اما قضات دادگاههاى خانواده عمدتا اثبات اعسار از پرداخت مهريه را مانع استفاده از حق حبس زوجه نمى دانند. با اين حال باز هم به شما توصيه مى شود در صورت تمايل، به استناد حكم قطعى اعسار مجددا دادخواست تمكين را تقديم دادگاه كنيد و تا آخرين مرحله قضايى آن را تعقيب كنيد زيرا زمينه براى استنباط قضايى و صدور حكم به نفع شما هم وجود دارد. در رابطه با ازدواج مجدد پيشنهاد ميشود شما تقديم دادخواست ازدواج مجدد به دادگاه را به بعد از اقدام در خصوص تقاضاى مجدد تمكين موكول كنيد و در صورت نتيجه نگرفتن از دادخواست تمكين، ميتوانيد به استناد عسر و حرج ناشى از عدم تمكين همسر دادخواست ازدواج مجدد به دادگاه بدهيد زيرا با ثبوت عسر و حرج حق ازدواج مجدد خواهيد داشت.

  2. سلام حدود سه سال میشود خانم من را برادرزنم از خانه من بدون اطلاع من واجازه خانه مشترک مارا ترک و برادرش به خانه پدری واقع در استان دیگر به همراه دارای هام می‌بره اونا هم دادخواست طلاق و مهریه و نفقه میده من هم اینجا دادخواست تمکین ولایحه چند باری فرستادم حال چطور میشه من ک طلاق نمی‌دم زن من نفقه تعلق میگیره یانه دیگه برادرش خانم من فراری داده ب همراه دارای من و همه کارا ب دست ب دست برادرشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به وکیل خانواده دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی خانواده

سوالات حقوقی خانواده خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی خانواده

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.