قانون جدید طلاق توافقی | وکیل خوب برای مجرد شدن

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی خانواده

قانون جدید طلاق توافقی | وکیل خوب برای مجرد شدن

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها – نحوه و مدت ملاقات است.  هر توافقی که آنها در خصوص موارد مذكور داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود.

در اين مقاله آريا وكيل به موضوع طلاق توافقى و چگونگى آن مى پردازد. با ما همراه باشيد.

طلاق توافقی چیست؟

به طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند زوجه مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن رادريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در راي دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

طلاق توافقی

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل خانواده مشورت کنید

مراحل طلاق توافقی

١. مشاوره اجباری

با توجه به آخرین تغییرات موجود در استان تهران و بسیاری از استانهای کشور، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.

سپس زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند و پس از انجام مشاوره‌های لازم، “گواهی عدم انصراف از طلاق” دریافت کنند.

٢. تقدیم دادخواست

دومین گام برای انجام طلاق توافقی، تقدیم دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی مانند: شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.

مراحل طلاق توافقی

٣. تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید.

تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. همچنین صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک‌هایی به اطلاع زوجین می‌رسد.

جهت آگاهی از داوری در طلاق این مقاله را بخوانید

دادگاه طلاق توافقی

٤. حضور در جلسه دادگاه

اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است.

مشاوره-طلاق-توافقی

٥. مشاوره در دادگاه

در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و مشاور خانواده با طرفین مذاکره و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش میکند و در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی‌های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن‌ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می‌نمایند. سپس توافقنامه توسط مشاور خانواده تکمیل و به امضاء وی و طرفین می‌رسد و به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

توافقنامه معمولاً شامل موارد زیر است:

توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه

نفقه زوجه

اجرت المثل

جهیزیه

حضانت فرزند

نحوه و تاریخ‌های ملاقات با فرزند

حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن

سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین

 

٦. احراز باردار بودن یا نبودن زوجه

احراز باردار بودن یا نبودن زوجه

احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور ۳ راه زیر وجود دارد:

 

الف) اقرار زوجه

 

اقرار زوجه مبنی بر عدم بارداری زوجه که در اینصورت دادگاه با این اقرار اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌نماید اما اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق، منوط به آن است که زوجه قبلاً به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را به دفاتر طلاق ارائه نماید.

 

ب) مراجعه به آزمایشگاه

طلاق توافقی باردار

قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، زوجه به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده باشد و گواهی عدم بارداری را از آزمایشگاه فوق اخذ و به دادگاه ارائه نماید که در اینصورت پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده، با مراجعه زوجین به دفاتر طلاق، دفاتر فوق اقدام به اجرای صیغه طلاق می‌نمایند.

 

نکته ۱: در صورتی که زوجه باکره باشد، نیازی به اقرار زوجه به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست. اما بجای آن زوجه باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی (فقط پزشکی قانونی و نه آزمایشگاه پزشکی و یا پزشکان دیگر) مراجعه نماید و پس از انجام آزمایشات و معاینات مربوطه، «گواهی سلامت بکارت» مبنی بر تایید دوشیزه و غیر مدخوله بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

 

نکته ۲: در صورتی که زوجه یائسه باشد، نیازی به اقرار وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

 

ب) اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین

 

چنانچه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند، این موضوع در گواهی عدم امکان سازش ذکر می‌شود.

مشاوره در دادگاه

٧. حضور مجدد در دادگاه

پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن‌ها به دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می‌نماید.

حضور مجدد در دادگاه

٨. مراجعه به دفتر طلاق

 

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، زوجین یا وکلای آن‌ها ۳ ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه نمایند و با جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن، مراحل طلاق توافقی به اتمام می‌رسد.

 

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

طلاق توافقی چقدر زمان می برد

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال ۹۷ تاکنون در تهران اگر زوجین تمایل داشته باشند که به شخصه مراحل مربوطه را طی کنند در ابتدا هردو یا یکی از آنها می بایست به سامانه نوبت دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.

 

پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در فرصت سه ماهه می توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق برای ثبت طلاق بروند.

 

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها – نحوه و مدت ملاقات است.

 

نکته: توجه داشته باشید هیچ زن و شوهری بدون رای دادگاه نمی توانند به طور مستقیم به دفتر خانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفتر خانه ای هم نمی تواند طلاق را بدون رای دادگاه ثبت کند.

 

قانون جدید طلاق توافقی

قانون جدید طلاق توافقی

همه آنچه در این مطلب که کاملاً به روزرسانی شده نوشته شده رویه دادگاه های خانواده شهر تهران است و قانون جدیدی هم وجود ندارد بخشنامه جدید طلاق توافقی هم که بعضی اشاره می کنند قدیمی است و مربوط به سال ۹۷ است هرگونه سوال و ابهامی اگر دارید با ما در تماس باشید.

 

مدارک لازم طلاق توافقى

عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه و کارت ملی زوجین. اگر کارت ملی را در دسترس نداشته باشید ولی شماره ملی را بدانید برای ثبت درخواست طلاق توافقی کفایت می کند. در صورت در دسترس نبودن عقدنامه می بایستی به دفترخانه ای که ازدواج کرده اید مراجعه کرده و رونوشت اخذ نمایید.

 

نکته:  مراحل طلاق توافقی در صورت اختیار وکیل نیازی به حضور طرفی که وکیل دارد نمی باشد.

مدارک لازم طلاق توافقى

نکته: تا قبل از صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) هر کدام از زوجین حتی اگر توافق نامه ، وکالتنامه یا دادخواست را امضاء کرده باشند، در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی صادر نمی شود.

 

اما پس از صدور رای طلاق تفاهمی بر طبق مواد ۳۵ و ۳۶ قانون حمایت خانواده اگر زوج (مرد) پشیمان شود و به دفترخانه برای ثبت طلاق نیاید امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر این که زن از مرد در ضمن رای دادگاه یا به صورت وکالت در طلاق (حق طلاق) وکالت در مراجعه به دفترخانه برای ثبت طلاق داشته باشد.

 

اما اگر زوجه (زن) بعد از صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) پشیمان شود زوج می تواند بدون حضور او به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید البته باید دانست که در صورتی که طلاق خلعی باشد زوجه می تواند در ایام عده از زمان ثبت طلاق به آنچه بذل کرده از مهریه یا غیر آن، مراجعه کند.

 

توجه داشته باشید که در عمل اگر زوجه یا وکیل او در دفترخانه طلاق برای ثبت حاضر نشوند محضر طلاق از شعبه ای که رای را صادر کرده در این خصوص استعلام میکند و عمده محاکم خانواده اجازه ثبت طلاق بدون رضایت زوجه را نمی دهند.

 

نکته: در طلاق توافقی خلعی اگر زن باکره و يا يائسه نباشد، از فاصله ثبت طلاق تا پايان عده می تواند به آنچه بذل کرده رجوع کند. برای جلوگيری از اين کار می بايستی از دادگاه خواست که در رای گنجانده شود که زن حق رجوع به مابذل ( آنچه را که بذل کرده) را از خود ساقط کرده است -اصطلاح حقوقي است – و یا اینکه مهریه را ابرا کند.

بدیهی است که زن دوشیزه و یا باکره عده ندارد و امکان رجوع هم متصور نیست.

 

نکته :توافقنامه ای که معمولا براي طلاق توافقی نوشته می شود اگر منجر به ثبت طلاق نشود و یکی از طرفين پشیمان شود اثر حقوقی ندارد و از درجه اعتبار خارج است.

 

نکته: اگر زن باکره (دوشیزه) باشد دادگاه های تهران فقط گواهی بکارت پزشکی قانونی را معتبر می دانند و اگر باکره نباشد صرف جواب آزمايش عدم بارداری کفایت می کند.

پاک-کردن-طلاق-از-شناسنامه

طلاق توافقی و امکان پاک کردن طلاق از شناسنامه

 

پس از ثبت طلاق، در صورت عدم نزديکی زوجين با ارائه حکم دادگاه و طلاقنامه به اداره ثبت احوال زوجین می توانند شناسنامه را تعويض کرد و شناسنامه سفيد اخذ کرد و در صورت نزديکی زوجين فقط با ثبت ازدواج بعدی شناسنامه تعويض خواهد شد.

درخصوص قانون گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد زن در این مقاله بخوانید

مشاوره اجباری طلاق توافقی و همه چیز در خصوص آن

به طور خلاصه اینکه در قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مشاوره قبل از طلاق را الزامی کرده است و از آذر ماه ۹۷ توافق بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی انجام شده که متولی مشاوره قبل از طلاق و مراکز مشاوره زیر نظر آن باشد. در این راستا اقدام به طراحی و تاسیس سامانه تصمیم (مداخله در طلاق) به نشانی سایت zaman.behzisti.net کرده اند.

 

متقاضیان در سایت مربوطه ثبت نام کرده و پس از وارد کردن مشخصات خود با انتخاب تاریخ مراجعه و مرکز غربالگری، اقدام اولیه برای طلاق توافقی و مشاوره را انجام می دهند. پس از مراجعه به مرکز غربالگری آنها به یکی از مراکز مشاوره تحت نظر بهزیستی به جهت مشاوره معرفی می شوند.

طلاق-توافقی-باردار-بودن

با توجه به آمار رو به افزایش طلاق در چند سال اخیر این طرح تا حدودی در کاهش و جلوگیری طلاق موثر بوده است.

 

خوبی مشاوره این است که اولا جلوی تصمیم زودگذر آنها را برای طلاق می گیرد و این مهمترین مزیت است و ثانیا واقعا بد نیست که شخص سومی که اتفاقا متخصص هم است که به زندگی و مشکلات زوجین نگاه و ارائه طریق کند.

 

در نهایت اگر متقاضیان اصرار بر طلاق داشته باشند و حتی دلیل موجه هم نداشته باشند گواهی عدم انصراف از طلاق به زوجین داده خواهد شد و با این گواهی مذکور است که ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی میسر خواهد شد.

 

تمامی دادخواست ها از جمله دادخواست طلاق توافقی لزوما از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شده و به دادگاه ارسال می گردد.

 

طلاق توافقی و امکان پاک کردن طلاق از شناسنامه

طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج کشور

اگر هردو یا یکی از زن و شوهر خارج از کشور باشند برای طی مراحل طلاق توافقی بایستی به شخصی در ایران (مثلا یکی از وکلای گروه آريا وكيل) وکالت برای طلاق از طریق سفارت یا کنسولگری ایران تنظیم شود. در ادامه وکالتنامه به همراه مدارک را باید به دست وکیل در ایران رسانده شود.

 

وکیل در ایران با وکالت مذکور از طریق طلاق توافقی و با توجه به توافقات موکلین، رای طلاق اخذ می کند و در صورت داشتن اختیار در دفتر طلاق نیز ثبت رسمی خواهد کرد. تکلیف مهریه و حضانت فرزندان همان است که آنها توافق می کنند و در وکالتنامه منعکس می شود.

 

سفارت خانه ها و کنسولگری ها ی ایران، در صورت مراجعه افراد برای وکالت به جهت متن وکالت، ایشان را به سامانه تاک ارشاد می کنند. متاسفانه متن وکالت آنها کامل نیست و با توجه با رویه دادگاه های خانواده ایران همخوانی کامل ندارد. لذا توصیه می شود چند جمله کلیدی را حتما در متن وکالت نامه در خارج از کشور اضافه کنید

 

۱- حق اعتراض به رای تجدید نظر فرجام خواهی و اسقاط آنها

 

۲- وکالت در قبول بذل

 

۳- اگر فرزند در سن حضانت دارند وکالت در تعیین تکلیف حضانت فرزندان ، تعیین نفقه و مدت ملاقات

 

عنایت داشته باشید که اگر قرار است مهریه بخشیده شود در وکالت نامه زوجه (زن) نوشته شود که وکالت در بذل کل مهریه و همچنین در وکالت زوج نیز نوشته شود وکالت در قبول بذل کل مهریه. اگر قرار است که مقداری یا همه مهریه پرداخت شود در وکالتنامه زوجه درج شود وکالت در بذل عین مهریه،  کمتر،  بیشتر و یا معادل آن و همچنین در وکالتنامه زوج نیز بایستی درج گردد وکالت قبول بذل عین مهریه یا معادل آن یا کمتر یا بیشتر به عبارت دیگر وکالت در قبول هر مقدار از مهریه یا معادل آن.

مهریه-در-طلاق-توافقی

مهریه و طلاق توافقی

همانطور که در بالا توضیح داده شد ملاک در این نوع طلاق، توافق زن و شوهر است. نوع طلاقی که دادگاه صادر می کند طلاق خلع است یعنی زن چیزی از مهریه یا غیر آنرا بذل می کند و مرد قبول بذل می کند. مثال:

 

۱ – زوجه کل مهریه مندرج در سند ازدواج را بذل و زوج قبول می کند.

 

۲ – از کل مهریه ۵۰۰ سکه ای زوجه ۳۹۰ سکه را در قبال طلاق خلع بذل می کند و زوج قبول بذل می کند و ۱۱۰ سکه بر ذمه شوهر باقی می ماند که مثلا در محضر طلاق. زوجه داده شود و یا اینکه به صورت اقساط توافق شده پرداخت گردد و یا اینکه مدت برای آن قرار داده شود.

مهریه و طلاق توافقی

۳ – زوجه کل مهریه را ابراء می کند و مبلغ ده هزار تومان در قبال طلاق خلع بذل می کند و زوج قبول بذل می کند.

 

۴ – کل مهریه مندج در عقدنامه به زوجه پرداخت می شود و یا بر ذمه زوج باقی می ماند و یا در اقساط توافقی پرداخت می شود و زوجه در راستای طلاق مبلغ ده هزار تومان بذل می کند و زوج قبول بذل می کند.

 

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

یکی از توافقات مهم زوجین در خصوص حضانت فرزندان است. دانستن چند نکته ضروری است. اول اینکه فرزندان دختر بالای سن ۹ سال  و پسر از ۱۵ سال تمام، از سن حضانت (نگهداری) خارج هستند. بنابراین دادگاه تکلیفی در خصوص آنها ندارد تا حضانت را در رای مشخص کند. دوم عده ای از خانم ها به غلط عنوان می کنند که مهریه در ازای حضانت فرزندان می بخشم این موضوع وجاهت قانونی ندارد و این  دو ارتباطی به هم ندارند. سوم میزان ملاقات طرف مقابل و اینکه پرداخت نفقه به عهده چه کسی است و میزان آن در ماه چقدر است با زوجین است که در مورد آن توافق کنند. بنابراین وقتی زن و شوهر متقاضی طلاق به دفتر وکالت مراجعه می کنند از شرایط طلاق توافقی ، داشتن توافق بر سر همه مسائل مذکور است چهارم ممکن است بعداً بین زوجین به دلایلی اختلاف بر سر حضانت به وجود آید ملاک برای دادگاه مصلحت فعلی طفل است نه توافق قبلی زوجین.

سوالات طلاق توافقی

سوالات متداول طلاق توافقی

  • آیا میتوان بعد از طلاق شناسنامه ها را از مهر طلاق پاک کرد؟

فقط در صورتی که زوجه باکره و نوع طلاق بائن غیر مدخوله باشد . در غیر این صورت با ثبت ازدواج جدید میتوان تعویض شناسنامه و پاک کردن ازدواج و طلاق قبلی را درخواست کرد.

 

  • آیا به هر دفترخانه طلاقی برای ثبت طلاق میتوان رفت یا فقط همان دفتری که عقد کرده؟

هر دفترخانه طلاقی در هر کجای ایران

 

  • برای طلاق چند شاهد لازم است؟

فقط برای ثبت طلاق بعد صدور رای قطعی در محضر طلاق ۲ شاهد لازم است. قابل توجه اینکه کارمندان بعضی دفاتر رسمی طلاق با گرفتن مبلغی شاهد طلاق هم میشوند.

علاوه بر دو شاهد به لحاظ شرعی در هنگام خواندن صیغه طلاق زن بایستی عادت ماهانه نباشد. به تعبیر فقهی و حقوقی طلاق باید در طهر مواقعه باشد.

 

حضانت-فرزندان-در-طلاق-توافقی

براى كسب اطلاعات بيشتر درباره طلاق توافقى و همچنين مشاوره رايگان با وكيل دادگسترى در خصوص طلاق توافقى با آريا وكيل تماس بگيريد.

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 5 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 7

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

نیاز به وکیل خانواده دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

6 پاسخ

  1. ممنون از وکلای خوب و خبره مجموعه آریا، بار بزرگی رو از دوش من برداشتین و همیشه قدردان دلسوزی‌های شما هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی خانواده

ارتباط مستقیم با وکلای خانواده

شما می توانید کلیه سوالات حقوقی خود را با کارشناسان موسسه حقوقی آریا وکیل مطرح نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

مقالات مرتبط با این مقاله
که حتماً باید بخوانید

آخرین مقالات حقوقی

قانون جدید طلاق توافقی | وکیل خوب برای مجرد شدن

سوالات حقوقی خانواده خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی خانواده

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.