نگهدارى و استفاده از اسناد مجعول

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی کیفری

نگهدارى و استفاده از اسناد مجعول

ایجاد تغییر در اسناد رسمی و تغییر دادن آنها و یا ساختن سند جعلی با هر هدفی باشد ، جرم آشکار است که جعل اسناد در هر مرحله از انجام باشد ، چه در شروع و چه در عملیات آن و با هر مصادیقی ، قانون مجازات جریمه و حبس را برای مرتکب در نظر گرفته است ، در مواقعی هم که شخص اقدام به نگهداری متقلبانه اسناد مجعول کند ، باید دید چه احکامی برای این کار در قانون پیش بینی شده است.

نگهداری اسناد مجعول

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل کیفری مشورت کنید

نگهداری متقلبانه اسناد مجعول

در مواردی ممکن است که سند یا اسنادی مجعولی مانند کارت شناسایی یا گواهینامه رانندگی مجعول در تصرف فردی کشف و دادسرا به لحاظ کشف سند مجعول در ید دارنده؛ وی را متهم به استفاده از سند مجعول کرده و پرونده را با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست به دادگاه کیفری 2 ارسال کرده باشد.
البته در چنین مواردی، معمولاً اتهام جعل نیز متوجه فردی که سند مجعول در تصرف وی کشف شده است می گردد؛ لیکن در این نوشتار، صرفاً قصد داریم تا نحوه و شیوه دفاع از فردی که متهم به استفاده از سند مجعول به لحاظ کشف آن در تصرف وی شده است را تشریح نمائیم

مجازات نگهداری متقلبانه اسناد مجعول چیست؟

استفاده از سند مجعول ملازمه با ارائه آن به مراجع و سازمان ها و حسب مورد به اشخاص حقیقی یا حقوقی ذی صلاح دارد و مادامی که فردی علی رغم در اختیار داشتن سند مجعول، آن را در جایی ارائه نکرده و مورد استفاده قرار نداده باشد؛ مآلاً رکن مادی بزه استفاده از سند مجعول نیز محقق نمی گردد.

 

صرف نگهداری سند مجعول، ملازمه ای با استفاده از آن ندارد و این رفتار نیز خود، فی حدذاته فاقد رکن قانونی و  فاقد وصف کیفری است.

قانونگذار از ماده ٥٢٣ قانون مجازات اسلامى مصوب ١٣٧٥ ، در اكثر موارد به موازات جرم انگارى جعل به جرم انگارى استفاده از سند مجعول و تعيين مجازاتى برابر با مجازات جرم جعل ، براى آن پرداخته است ، مانند انتهاى مواد ٥٢٤ الى ٥٣٠ و همچنين انتهاى مواد ٥٣٥ الى ٥٣٧ قانون تعزيرات مصوب ١٣٧٥ و همينطور ماده ٧ قانون جرايم رايانه اى مصوب ١٣٨٨.

شرایط تحقق جرم استفاده از سند مجعول

صرف به كار بردن ، صرف تسليم ، صرف ارائه ، انتشار ، واگذار نمودن ، صرف استعمال ، استناد و مبادله سند مجعول ، حتى اگر فايده عملى از سند نبرده باشد موجب تحقق اين جرم مى گردد بنابراين جرم استفاده از سند مجعول ، جرمى مطلق است و ورود ضرر بالفعل شرط نيست به اين معنا كه صرف قابليت اضرار كافى است .

شرط لازم براى استفاده از سند مجعول ، مجعول بودن سند يا شىء موضوع جرم است .
گاهى مرتكب خود جاعل سند مورد استفاده مى باشد در اين موارد مرتكب موجب دو بزه جداگانه جعل و استفاده از سند مجعول شده و براىِ ارتكاب هر جرم محكوم به كيفر جداگانه مى شود.

بیشتر بخوانید:

ارائه اسناد مجعول به دادگاه

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 5 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 2

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به وکیل کیفری دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی کیفری

ارتباط مستقیم با وکلای کیفری

شما می توانید کلیه سوالات حقوقی خود را با کارشناسان موسسه حقوقی آریا وکیل مطرح نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

مقالات مرتبط با این مقاله
که حتماً باید بخوانید

آخرین مقالات حقوقی

سوالات حقوقی کیفری خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی کیفری

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.