قانون گرفتن مهريه بعد از ازدواج مجدد زن

آریا وکیل ارائه دهنده کاملترین خدمات حقوقی خانواده

قانون گرفتن مهريه بعد از ازدواج مجدد زن

تعریف مهریه

از جمله حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد ، مهریه یا مهر می باشد. به موجب ماده 1082 قانون مدنی : ” به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید ” . همانگونه که از این ماده مشخص می شود ، به محض اینکه عقد نکاح میان زوجین واقع شد ، زن مالک مهر می شود و هیچ چیز نمی تواند جلوی این مالکیت را بگیرد .

هرچند که در عمل ، بسیار اتفاق می افتد که زن موقع طلاق بخواهد این مهریه را مطالبه کند ؛ اما او از زمان عقد و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه را مطالبه کند . به هرحال ، مسائلی همچون رابطه نامشروع ، نشوز زن یا عدم تمکین و یا هر عمل دیگری از جانب زن ، مانع از استحقاق زن نسبت به مهریه نیست . البته در برخی از موارد ، زن مستحق مهریه نخواهد بود که موارد عدم تعلق مهریه به زن نامیده می شود و مرد معاف از پرداخت مهریه است.

تعریف مهریه

شرایط مطالبه مهریه

در صورتی که مهریه وجه نقد باشد بر طبق قانون مهریه وجه نقد به نرخ روز محاسبه می شود و زوج مکلف به پرداخت است. دو نکته خیلی مهم است که باید بدانیم اولا اگر زوج فوت کند صرفا تا تاریخ فوت شوهر مهریه به نرخ روز محاسبه می شود، ثانیا ملاک، نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر است و نه تاریخ اقامه دعوی و تقدیم دادخواست توسط زوجه برای اینکه بدانید نرخ روز مهریه شما چقدر است با تلفن ۱۲۹ مربوط به قوه قضاییه تماس حاصل نمایید.

مهریه وجه نقد هم از دادگاه و هم از اداره اجرای ثبت قابل مطالبه است.

ممکن است که مهریه سکه بهار آزادی یا سکه امامی، نیم سکه یا حتی ربع سکه باشد. همه اینها وابسته به توافق زن و شوهر است. مهریه می تواند طلا هم باشد.به طور کلی هر چیزی که مالیت از نظر عرف داشته باشد یعنی عقلا وجهی بابت آن می پردازند، به عنوان مهریه امکان توافق بر آن وجود دارد.

مهریه سکه را به دو روش دادگاه یا اداره ثبت امکان به اجرا گذاشتن یا همان مطالبه وجود دارد.

برای به اجرا گذاشتن مهریه می توان از طریق وکیل دادگستری مجرب اقدام و یا اینکه خود زوجه بدون وکیل، از طریق دادگاه و یا اداره اجرای ثبت اقدام نماید.توصیه می شود قبل از هر اقدامی این را توجه داشته باشید که بعضی از خانم ها فکر می کنند با مطالبه کردن مهریه می توانند شوهر را به زعم خود تادیب یا تحت فشار برای داشتن زندگی بهتر قرار بدهند که البته تجربه  نشان می دهد که این تصور اشتباه است. به دادگاه رفتن و شکایت و امثالهم قطعا موجب بهتر شدن زندگی نخواهد بود که بر عکس صمیمیت زوجین را از بین می برد و دلخوری و تلخی به جای می گذارد.

به هر حال اگر هم تصمیم قطعی به اجرا گذاشتن مهریه داشتید حتما با وکیل متخصص مهریه در خصوص مراحل و شرایط اجرا گذاشتن مهریه با توجه به وضعیت مالی شوهر خود مشورت نمایید. سرعت و وقت برای توقیف اموال برای مهریه بسیار اهمیت دارد که از چه طریق و چگونه باشد.

در پایان این مقاله لینک رایگان دانلود دادخواست مطالبه مهریه قرار گرفته است.

 

قانون گرفتن مهريه بعد از ازدواج مجدد زن

شما لایق وکیل خوب هستید حتماً با وکیل خانواده مشورت کنید

آيا زن ميتواند بعد از ازدواج مجدد مهريه بگيرد؟

مهریه چه از نوع عندالمطالبه باشد و یا عند الاستطاعه یک نوع دین است که اصطلاحا بر ذمه مرد است، در دوران زندگی مشترک زن بر طبق قانون مالک تمام مهر است می تواند حتی اگر دوشیزه باشد تمام مهریه را تقاضا کند. در واقع یکی از حقوق مالی زن که در هیچ صورتی ساقط نخواهد شد، مهریه است. مطالبه مهریه پس از طلاق هم امکان پذیر است. پرداخت مهریه هیچ ملازمه ای با طلاق نداشته و زوجه می تواند پس از اجرای صیغه طلاق هم نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید.

اما بر طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده در هنگام طلاق از هر نوع که باشد چه به درخواست زن یا درخواست مرد و یا طلاق توافقی، دادگاه موظف است که تکلیف مهر را در دادنامه (رای) مشخص کند اگر علی رغم وقوع طلاق، مرد باید چیزی از مهریه را بپردازد، ازدواج مجدد زن مانع دریافت مهریه ازدواج قبلی او نخواهد بود.

فرض کنید طلاق توافقی انجام شده است که زوجین توافق کردند که نصف مهریه از سوی زوجه بخشیده شود و الباقی مهریه هر ماه ماهانه یک سکه به زوجه پرداخت شود. اما پس از ثبت طلاق و گذشتن ایام عده زوجه ازدواج می کند این ازدواج مجدد مطلقا مانع دریافت مهریه ازدواج قبلی نیست.

شرایط ازدواج مجدد بعد از طلاق

شرایط ازدواج مجدد برای زنان مطلقه یا زنانی که شوهر آن فوت کرده است، تنها شامل این است که زن ۳ ماه عده پس از جدایی نگاه دارد و به محض دیدن عده سوم می تواند به عقد مرد دیگری درآید. همچنین برای مردان در مورد ازدواج با زن مطلقه، آن ها باید صبر کنند تا عده زن گذشته و سپس او را عقد کنند.

تعریف عده

برای احترام به بنیان مقدس خانواده و اجتناب از اختلاط نسل، اسلام صلاح می‌­داند که زنان مدت زمانی را بعد از انحلال نکاح به تنهایی بگذرانند و اجازه‌ی ازدواج کردن با شخص دیگری را نداشته باشند. این مدت زمان تعیین شده را عده گویند که به سه نوع تقسیم می­‌شود:

انواع عده

عده‌ی طلاق؛
عده‌ی فسخ نکاح؛
عده‌ی وفات.

انواع عده

مدت زمان عده

مدت زمان عده‌ی طلاق برابر با سه دفعه پاکیزگی یا سه طهر است. به عبارت دیگر اگر زنی که باردار نباشد، چند روز بعد از اجرای صیغه‌ی طلاق عادت ماهیانه شود و سپس پاک شود (پاکی اول)، دوباره عادت ماهیانه شود و پاک شود (پاکی دوم) و برای بار سوم عادت ماهیانه شود و پاک شود (پاکی سوم)، پایان این پاکی که مصادف می‌­شود با شروع عادت ماهیانه‌ی چهارم، عده‌ی طلاق برای این زن تمام و مجوز ازدواج برای ایشان صادر می‌­شود (اما اگر فاصله طلاق و عادت ماهیانه‌ی اول زیاد باشد، همان مدت پاکی یا طهر اول، عده‌ی طلاق محسوب می‌­شود). حال اگر آن زن در هنگام بارداری طلاق داده شود، عده‌اش را باید تا زمان وضع حمل نگه دارد؛ خواه کمتر از سه پاکی شود و خواه بیشتر. ولی اگر زنی با اینکه به سن یائسگی نرسیده باشد، عادت زنانگی نبیند، در این حالت باید سه ماه عده نگه دارد.

مدت زمان نگه­داشتن عده در فسخ نکاح و بخشش مدت باقی­مانده در ازدواج موقت یا انقضای مدت آن در زنی که باردار نباشد، دو پاکی یا دو طهر است (به همان صورت که در بالا توضیح داده شد). مگر اینکه با وجود اینکه به سن یائسگی نرسیده باشد، عادت ماهیانه نشود که در این صورت، عده‌ی ایشان چهل و پنج روز است. ولی در مواردی که زن باردار باشد، عده تا وضع حمل (زایمان) باید به طول بینجامد.

عده‌ی وفات در نکاح دائم یا نکاح موقت تفاوتی نداشته و در هر حال چهار ماه و ده روز است. در صورتی که زن باردار باشد، دو حالت قابل تصور است؛ حالت اول اگر از زمان وفات تا وضع حمل بیشتر از چهار ماه و ده روز بگذرد، عده‌ی وفات را باید تا چهار ماه و ده روز نگه داشت. حالت دوم این است که از زمان وفات تا وضع حمل کمتر از چهار ماه و ده روز باشد، در این مورد زن باید همان چهار ماه و ده روز را به‌عنوان عده نگه دارد و سپس می­‌تواند ازدواج کند.

اگر بین زن و شوهر نزدیکی صورت نگرفته باشد نیازی به نگه‌داشتن عده نیست و همچنین زن یائسه در صورت طلاق و فسخ نکاح، عده ندارد اما عده‌ی وفات در هر حال باید به اتمام برسد. نکته­‌ی دیگر اینکه اگر شوهری غایب مفقودالاثر شود و زن بتواند توسط دادگاه خود را طلاق بدهد، از زمان طلاق باید عده‌ی وفات یعنی چهار ماه و ده روز را نگه دارد. همچنین اگر فردی اشتباها با کسی نزدیکی کند، بعد از آن باید عده‌ی وفات طلاق نگه دارد.

همچنین هرکس زنی را که در عده‌ی طلاق، فسخ نکاح یا وفات است، با اطلاع به عده و حرام بودن ازدواج در این مدت، برای خود عقد کند، آن عقد باطل است و آن زن برای آن شخص حرام ابدی می­‌شود.

 

موارد عدم تعلق کل مهریه به زن

در قانون مواردی پیش بینی شده است که مهریه به زن تعلق نمی گیرد . موارد عدم تعلق مهریه و شرایط عدم پرداخت مهریه به زن را می توان به شرح زیر مطرح کرد :ب

1- بر اساس ماده 1089 قانون مدنی ، هرگاه عقد میان زوجین به دلیلی باطل بوده باشد و میان آنها رابطه زناشویی واقع نشده باشد ، در این شرایط مرد می تواند مهریه ای نپردازد و زن حق دریافت مهریه نخواهد داشت .

2- از آن رو که زوجین می توانند پس از عقد ازدواج در مورد مهریه به توافق برسند ، اگر قبل از تعیین مهریه زن فوت کند و بین زن و مرد رابطه زناشویی واقع نشده باشد ، زن مستحق مهریه نیست و مرد از پرداخت مهریه معاف است . اما اگر رابطه زناشویی شکل گرفته باشد ، زن مستحق مهر المثل است .

3- بر اساس ماده 1101 قانون مدنی ، هرگاه نکاح میان زوجین به دلیلی فسخ شود و رابطه زناشویی هم میان آنها انجام نشده باشد  ، زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود ؛ بجز یک مورد . ” عَنَن ” بودن مرد یا ناتوانی از انجام رابطه زناشویی سبب می شود که زن در صورتی که بخواهد نکاح را فسخ کند ، مستحق نصف مهریه باشد .

 

موارد عدم تعلق بخشی از مهریه به زن

یکی از راه های نپرداختن مهریه توسط مردان ، طلاق قبل ازرابطه زناشویی است . بر اساس ماده 1092 قانون مدنی ، هرگاه مرد قبل از رابطه زناشویی زن خود را طلاق بدهد ، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود و اگر شوهر تمام آن را پرداخته باشد ، می تواند نصف آن را پس بگیرد . اما اگر زن را طلاق ندهد ، زن حتی قبل از رابطه زناشوئی مستحق تمام مهریه است .

– در مواردی که طلاق به درخواست زن و بدلیل کراهت از مرد صورت گرفته باشد ، یا در صورت طلاق توافقی ، چون از نوع طلاق خُلع هستند ، زن قسمتی از مهریه خود را بذل یا بخشش می کند تا جدا شود . به همین دلیل ، عدم استحقاق زن نسبت به این مقدار از مهریه به تقاضای خود زن است ، نه اینکه مرد از پرداخت مهریه معاف باشد . به همین دلیل زن هر موقع بخواهد می تواند آن را مطالبه کند .

مسائل فوق ، سبب می شوند که زن استحقاق تمام یا بخشی از مهریه را از دست بدهد . اما نکته ای که عموما سبب اشتباه در میان مردم می شود این است که بعنوان مثال ، رابطه نامشروع زن سبب معافیت مرد از پرداخت مهریه است . اما علیرغم اینکه برقراری رابطه نامشروع توسط زن جرم است و قابل رسیدگی است ، اما ارتباطی به مدیون بودن مرد نسبت به مهریه ندارد . همچنین ، عدم تمکین زن یا نُشوز او نیز مانعی برای استحقاق مهریه نیست .

 

تیم آریا وکیل با کادری مجرب و وکلایی کارآزموده و متخصص در زمینه امور خانواده آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره رایگان با وکیل دادگستری با آریا وکیل تماس بگیرید.

دوست دارید مقالات بیشتری درباره این موضوع در آریا وکیل منتشر کنیم؟

وکیل خوب به قوت قلب نیاز داره تا راهو ادامه بده لطفاً مارو لایک کنید

علاقه دیگران به این موضوع: 4.7 / 5. موکلان خوب ما که به ما نظر دادند: 27

اولین قوت قلب را برای ادامه راه به ما بده

دانلود فایل رایگان دادخواست مطالبه مهریه از لینک زیر:

4 پاسخ

  1. من خودم یہ زنم این متون رو کہ میخونم واقعا وسوسہ میشم برم طلاق بگیرم ، اینا خیلی چرندیاتن ، در ھر صورت مھریہ پرداخت میشہ ، چہ زن اھل زندگی نباشہ، چہ زن خیانت کنہ، چہ زن از اول ھدفش کلاھبرداری باشہ، من اگہ جای مردا بودم ھیچوقت ازدواج نمیکردم ، خخخخخخ

  2. تف توی این قانون که زن خیانت کار باید مهریه بگیرد …واقعا با این قوانین فسادرا در جامعه به حداعلا رسیده زنها با سلاح مهریه راحت خیانت میکنند ..و مرد اگر فهمید از ترس اینکه تمام زندگی اش را قاضی نابود میکند و به زن میدهد یا باید تن به ذلت بدهد یا کارتن خواب شود …جاهلیت یعنی همین بعد اعراب جاهلیت را مسخره میکنید که زن را زنده به گور میکردند .این قوانین م مرد را زنده به گور میکند …همون بهتر که هیچکس ازدواج نکند و همه دنبال فساد باشند ….

  3. خیلی جالب قانونی تو مملکت هست که نمیتونن تغییر بدم چون اگه تغییر بدن نان وکلا و مشاوره ها و دادگاه ها آجر می‌شود زن کاسب هزار تا ازدواج کنه مردها را بدبخت کنه در عوض وکلا و دادگاه ها جیبشان خالی نمی‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به وکیل خانواده دارید؟ همین حالا با آریا وکیل تماس بگیرید

جدیدترین مقالات و سوالات حقوقی خانواده

سوالات حقوقی خانواده خود را مستقیماً از ما بپرسید

مشاوره حقوقی خانواده

وکیل پایه یک دادگستری

پرسش مستقیم از وکیل خوب

پرسش از طریق واتس اپ
بر روی یکی از وکلای خوب آریا وکیل کلیک کنید تا مستقیماً به واتس اپ آنها متصل شوید.
ما معمولاً در کمتر از چند ساعت پاسخ را ارسال خواهیم کرد.